Dagens Outfit – Darkthrone

Postat: april 8, 2011 av doomionista i Dagens Outfit
Etiketter:
 

Blackster eller okult biker?

Det fick bli en brutalt urtvättad black metal-logo idag igen, fredagsfin helt enkelt. Det måste ha varit att vårsolen tittade fram när jag klädde mig i morse och känslan av att ljuset måste bekämpas växte sig för stark.

Så, dagens outfit består av en svart kortärmad skjorta från Dressman, hovleverntör av svarta kortärmade skjortor av tvivelaktig kvalitet och allmän passform. Ett par spegelpilotbrillor från Statoil i Eslöv samt en T-shirt med logo från Darkthrone.

Det här är ännu en av de där riktigt ikoniska jävla loggorna som kom ut ur det tidiga nittiotalet. Såvitt jag förstått designades den av Fenriz och ritades av Tompa från At The Gates. På många sätt ser den förjävlig ut. På min t-shirt ser det ut som om det runnit färg och det är inte helt lätt att läsa vad som är avsett att stå. Samtidigt är den lätt igenkännbar och och förkroppsligar på många vis det primala och ursprungligt brutala i Darkthrones musik.

Jag menar, skriver du Transilvanian Hunger så har du inte en logga bestående av något jävla Comic Sans eller Flemish Script. Inte ens Fette Fraktur eller Old English som annars anses gott nog åt band som Gorgoroth och Domfrämjarfavoriterna Ahab håller helt och hållet till Darktrhones musik. Så är det bara. På nittiotalet skulle du ha en logga som var svårtydd och om den påminde om något du skulle hitta hemma hos Blair-häxan så var det full pott. Bara att ställa sig i hörnet med de andra barnen. Att Darkthrone idag kännns mer som om Kenta och Stoffe börjat spela punk hör inte hemma i diskussionen.

Ni ser, det är inget tvek på den här loggan. Men givetvis skall det vara ryggtryck också, i det här fallet dessutom i det nyss så bespottade Old English, för det måste erkännas att om det skall vara okult så är Old English typsnittet man går till. Jag tror fan Nekronomikon typsattes i Old English.

Det går ju givetvis att tycka det här är en rasseslogan av något slag. Politiskt suspekt, precis som Mayhemtishan jag sportade häromdagen och om sanningen skall fram var det många i den norska scenen som flirtade med nasseriet. Främst under inflytande från Varg Vikernes som tycks ha skrivit texter eller spelat instrument till vart och varannat band på den här tiden. Å andra sidan har Darkthrone gjort avbön för extremöhgertendenserna och kan man se det som en 100% innehållsdeklaration, få saker låter Norsk Black Metal som Darkthrone, det är fanemig Snø Og Granskog hela jävla vägen.

Min favorit bland Black Metal-låtar måste jag säga, på sin tid måste det ha varit ett genidrag gränsande till vansinne att tonsätta Tarjei Vesaas dikt med långsamma trumpetstötar och släppa den på en Black Metal-skiva, men om något bättre sammanfattat sinnelaget på de outsiders som skapade den norska scenen så vet jag fan inte vad det är.

– Doomfrost

Kommentera

