DIY – sväng ihop din egen stylish merch

Postat: maj 8, 2011 av doomionista i Tomt prat
Etiketter:,

När det inte går att få tag på en Stonebride- eller Dødheimsgard-tisha för pengar, vad göra? Doomfrost säger ”samma sak som om du spelade i ett eget okänt band och behöver svänga ihop något stylish” gå till Photoshop.

Till och med om du inte har AD i blodet, och tro mig… jag kan fortfarande inte teckna mer än streckgubbar som har krig mot varandra i marginalen på SQL-läroboken, så kan du fuska ihop något hållbart. Följ bara dessa enkla steg och kontakta sedan ett företag som trycker tishor mot betalning eller lär dig göra screen printing.

Först behöver du ett motiv har du tur har du redan fotograferat den perfekta bilden på korpar, döskallar och keltiska kors men risken är stor att du behöver klippa ihop något.

Ta en bakgrundsbild, som den här maffiga julstjärnan.

Langa bort färginformationen via Image > Adjustments > Black & White

Under Image > Adjustments hittar du också ”Shadows/Highlights” som du kan mecka lite med till du är nöjd med resultatet.

Sno en bild från Internet. I mitt fall hittade jag det här fina baggkraniet.

Copyright är allvarliga saker, om den här bilden upptäcks av upphovsrättsinnehavaren kommer jag aldrig kunna åka till Idaho.

Att frilägga själva skallen tar lite tålamod och görs enklast med verktyget som Adobe kallar ”Magnetiskt Lasso” Kom ihåg att du kan lägga till markering på en befintlig genom att hålla inne Ctrl-knappen samt ta bort markering du inte vill ha (göra ett hål för ögat till exempel) genom att hålla inne Alt. Har du inte valt ett allt för pilligt motiv ska du kunna få en hjälpligt bra markering ganska snabbt. När du är nöjd går du in i ”Select”-menyn och väljer ”Modify > Feather”. Det gör gränserna för din markering lite suddiga, vilket ofta gör att inklippningen blir snyggare och inte ser fullt så jävla inklippt ut.

Sen är det bara att kopiera med Ctrl+C. Personligen är jag lite nojjig när jag gör sånt här så jag har funnit det ganska bra att mellanlagra utklippet. Bara tryck Ctrl+N och du får en ny bild lika stor som vad helst du har i ditt utklipp och klistra in det där med Ctrl+V.

Nästa steg är att klistra in skallen på din bakgrund.

Det här ser fortfarande så lökigt ut att inte ens crowden med vargar och indianer på bröstet skulle ta den på sig. Men frukta inte, när du inte kan bättre så har Photoshop filter. Framför allt ”Artistiska filter”, ni hör ju på namet att det måste röra sig om något sannerligen konstnärligt som skapar verkshöjd bara genom att appliceras.

Till bakgrunden (du kan ha olika filter på olika lager) valde jag ”Fresco” som skall ge intrycket av en freskmålning i någon romersk patriciervilla förmodar jag. Den mäktiga skallen däremot ville jag ha mer förenklad och gav en behandling med ”Cutout”.

Stylish! Nu är allt du behöver göra att smäcka på en logga (Är det ditt eget band kan du aldrig gå helt fel med Old English) och trycka. Notera att om du tänker screentrycka så är det bättre att ditt motiv bara har två färger (svart och vitt) annars får du göra en hel jävla uppsättning screens och konstra dig.

Om det inte finns ett band som heter Goatsmoker redan så tillfaller rättigheterna till den här mäktiga bilden den som först skickar in en demo till Doomfrämjandet.

Det helt klart bästa med Artistic filters är att bilden inte behöver vara särskilt skarp från början, bara den är någorlunda välbalanserad mellan ljus och skugga så kommer du få ett hyggligt resultat. Se bara på den här bilden från portugisiska Moonspells Arvikafestivalspelning 2008 som jag råkar ha rättigheterna till.

Lite mer redigerande, inklippning av loggan och Fernando är redo att tryckas ut av svartmerchare världen över.

kommentarer
  1. doomionista skriver:

    Bring me the Horizon har ofint nog mutat in Goatsmokerreviret. Plus att det rule 34-ades av Urban Dictionary. Men jag vidhåller att det är ett bra namn.

  2. Geten skriver:

    I nästa utbildningsinslag hoppas jag få lära mig hur man frilägger ett gethuvud i verkligheten. Hur man gör ett riktigt gethuvud till ett kranium. Jag har gjort det med ett hermelinhuvud, men föreställer mig att det krävs lite rejälare verktyg i getsammanhang. Man behöver nog en rejäl kittel att koka i också, samtidigt som det nog gäller att vara rädd om hornen.

  3. doomionista skriver:

    Rolig sidenote: Både jag och Geten var överrens på senaste till youtubening urartade doomfesten att titta på en getfriläggningsvideo från Gobi-ökning men fegade ur i sista stunden då det helt enkelt verkade roligare att tänka sig än att bevittna.

Kommentera

