Tveksamt i textil

Postat: september 17, 2011 av doomionista i Tomt prat
Etiketter:

Kapten Doomfrost är inte bara obskyr modebloggare, han är före detta rockstjärna också.

En sanning med modifikation, måste jag väl visserligen tillstå, bandet jag spelade i gav visserligen ut tre skivor och spelade lite var stans under sin karriär, men jag hoppade av för att studera på annan ort redan innan första demon spelades in. Lika bra det förmodligen, jag var en på sin höjd habil basist så det hade nog bara blivit extremt mycket högre studiobudgets för bandet om jag skulle medverkat. Dessutom behöver jag bara känna sekundsärskam över den här godbiten som jag hittade på t-shirt slayer.

Någon måste ha tagit bilden från generisk hårdrocks-t-shirt 1:A och bara slängt en ishtar-logga på. Vampyrdöskallar är något som bör behandlas med största försiktighet och minimalism, om överhuvud taget, och vad i hela fridens namn gör de där ditritade mandiblerna på G:et och R:et?

Det finns en sorts logik i det hela dock då tishan är en sleeveless, vilket är den ultimata sunk-markören i merch. Ett plagg som endast kan bäras med stolthet av pinnsmala artonåringar med nygaddade tattisar på axlarna. Övriga bör försöka tänka lite på sin stolthet.

Det är också lite av ett monument till hur en bransch som tuggar upp och spottar ut unga musiker fungerar. Såvitt jag minns från vad jag hörde av mina forna bandkamrater var art-direction något som hände andra, större, band. Från första skivan ”A Blood Red Path” som jag är osäker på vem som var skyldig till, förmodligen någon Spinefarm-ansluten målarkludd. Där den blodröda stigen visserligen var med, men låtens refräng säger uttryckligen ”A blood red path in the virgin snow” Den som sett skivomslaget inser att det inte snöar ofta i det där ökenlandskapet där den raggige munken står med sin käpp. Att allt sen känns färglagt med någon sorts färgkrita/färgade blyertspennor är inte något som talar till förstlingsverkets fördel och jämför man med Dark Tranqilitys ”Skydancer” också den på Spinefarm blir man faktiskt lite beklämd å Ishtarpojkarnas vägnar.

Till andra skivan ”Dawn of Flames” bytte man bolag och hamnade på ökända Invasion till skivan hade grabbarna såvitt jag förstår lyckats sluta ett avtal med Kristian ”Necrolord” Wåhlin om ett omslag. Vilket hade placerat skivan i celebert sällskap av verk som At the Gates ”Slaughter of the Soul” och Tiamats ”Wildhoney”. Men Invasions boss Maja Majewski hade andra planer, hans kusin skulle rita omslaget. Därav det legendariskt fula blågröna omslaget med barbarmotiv. När besvikelsen hade lagt sig och omslaget var accepterat hörde Maja av sig och sade att han själv hade lagt till ”A really evil looking bitch with her tits out”. Även om ursprungskompositionen var lite skev så måste jag säga att den barbystade barbarbruden verkligen inte hjälper upp saker och ting. Invasion var kända för sådana här manövrar så för konnässörer kommer det nog inte som någon överraskning.

Efter andra plattan blev det bråk i bandet. Jag var fullt upptagen med någon annan skit och har därför ärligt talat ingen aning om vad som hände, eftersom det är en sisådär femton år sedan så bryr jag mig inte heller. Poängen är att trejde plattan ”At Dusk and Forever” har en helt annan logga och bara bråkdelar av originalsättningen. Jag nämner det enbart för att komplettera min historik.

Hur som helst, jämför de här tre bildverken, tishan och de två skivomslagen med den estetik, glatt lånad från de vid tiden i framkant liggande grannarna i väster, som faktiskt förekom då bandet själv fick välja. Demoomslaget till första riktiga demon ”Seasons of Frost”

Unikt? Hardly, men oerhört mycket bättre än vad både Spinfarm och Invasion Records lyckades peta ur sig. Den där frostnupna grangrenen tillsammans med en omuterad ishtarlogga är något jag skulle kunna tänka mig på en svart shortsleeve.

Och det var allt för dagens historielektion och det enda beviset på att Kapten Doomfrost en gång hade kunnat få sina femton minuter av berömmelse.

Kommentera

