Doomlobbyns lilla döda

Postat: november 21, 2011 av doomionista i Doomradion, Tomt prat
Etiketter:,

Jag ska blogga lite t-shirts snart. Har bara inte hunnit posera med dem. Köpte två på Kvelertakpaketet på Strand (supportakterna dock och inte huvudgänget) och har en beställning på gång från en lovande svensk sludge-akt som kan komma att chocka läsare som känner mina smakpreferenser. Dessutom har jag en plan på att göra lite jämförelser mellan märken och storlekar som jag tror kan vara bra att ha.

Men, fram till dess så tänkte jag, som ett tecken på att jag lever, prata lite om Doomlobbyns lilla döda.

Det är inte direkt någon hemlighet att Doomionista inte är den enda propagandakanalen för Svenska Doomfrämjandet. Det finns Evilrobotics Tumblr-sida under rubriken ”Less talk more doom” och det finns @doomlobbyn twitterkontot som förutom mina vanvettsutbrott mot samtiden och verkligheten fungerar som kanal för all den extremmusik som jag dövar yrkeslivets smärtor med.

För ett tag sen började jag fundera över hur mycket jag egentligen kört ur mig och hur ofta jag upprepat mig. Jag menar, jag har kört Seven Sisters of Sleep åtskilliga gånger så de bör ha börjat bli tjatiga för hängivna följare. Till sist var jag helt enklet tvungen att hitta på ett sätt att strukturera det. Det var då Doomlobbyns lilla döda föddes.

Fru Doomfrost kan lungt skriva under på att jag inte direkt är någon ordningsam människa. Där hon tycker om att ha saker i listor och var sak på sin plats tenderar jag till att arkivera allt under någon sorts ”jag vet var det finns, ge mig bara fem minuter”-princip. Men när jag väl vill ha ordnung så sker det med besked. Doomlobbyns alla YouTube-länkar skulle samlas under kategori, upphovsland, band och låtnamn så att det skulle gå lätt att få ordning i den, samt möjliggöra filtreringar så man fick fram Sludge-band från Ukraina relativt snabbt och smidigt. (Just nu ett band, Mozergush, för den som undrar)

Det tog ett par dagars jobb då jag använd all tillgänglig slötid åt att kolla så länkar funkade, hitta vilket band som kom från vilket land (ibland finns det typ tretton olika band med samma namn bara i Encyclopedia Metallum). Som tur var hade jag en del tunga databaskörningar och annat halvautomatiserat att göra på jobbet så min produktivitet blev inte lika lidande som mina kaffepauser och luncher.

I slutändan hade jag straxt över 666 olika låtar i en lista, men eftersom det är ett så kallat levande dokument är det just nu uppe i 690 och kommer nog att slå över 700 inom kort.

Så, efter att jag börjat twittra om vad jag gjorde hörde flera av Doomlobbyns följare av sig och undrade när de skulle kunna få se dokumentet. Först tänkte jag lägga upp det på någon fildelningssida, men då skulle uppdatering bli för otillgängligt. Därför utnyttjar jag Google Docs där du nu kan se hela listan i sin härlighet.

Det finns en hel del jobb kvar dock, inte bara med att hitta den obskyraste latino-stonern från sydamerikas djungler eller den hårdaste Red Anarchistic Black Metal:en från Nordkorea utan även att styra upp kategorierna och se till att länkarna är hela och fina.

Där tänkte jag be om hjälp. Om ni till äventyrs lyssnar igenom listan så får ni hemskt gärna ge mig kritik på kategorisering, rättning på land eller bara påpekande utifall låtar tagits bort av skivbolag eller annat löst folk. Antingen kan ni kommentera här på bloggen, ni kan tweeta @doomlobbyn eller maila mig på doomlobbyn@gmail.com

Kommentera

