Dagens outfit – Giftigt

Postat: januari 15, 2012 av doomionista i Dagens Outfit
Etiketter:

Jag får ursäkta min inaktivitet. Det var slött nog i december, men att låta januari helt passera utan att återuppta postandet vore ju rent ut sagt för jävligt.

Jag har flera stycken ovisade tishor på lut så jag borde kunna få ur mig ett par poster, men jag har har varit slö. Bättring utlovas.

Dessutom har jag tänk att brancha ut lite. Visserligen var tanken att vara en ren modeblogg, men det börjar bli trångt i garderoben så valet står mellan att lägga ner och att utvecklas. Så länge jag orkar tänker jag satsa på utveckling. Därför håller jag på och plitar på en intervju med ett nytt spännande svenskt sludge-band och om den blir bra kanske det blir ännu mer intervjuer i framtiden. Vad sägs om det?

Nåväl, dags att presentera en outfit. Höstens stora begivenhet var ju sludge-mackan på Strand med The Secret, Toxic Holocaust, Doomriders och Kvelertak. Doomfrämjandet representerade självklart så jag, Evilrobotics, Geten och Dödsjonas var där, iDoom hade biljett men tvingades iväg i diplomatiskt ärende i främmande land eller på jubileumskalas… kommer inte ihåg detaljerna och det kan hända att jag skulle vara tvungen att döda er om jag berättade, så vi låter det vara bra så.

Hipsterfrekvensen på Strand är hård, det ligger ju mitt i Globalknivssöder och randiga tröjor i kombination med basker och reklamarbrillor är närapå kammouflage. Jag svär, varenda en bakom bardisken såg ut som om de var på frigång från Mission eller Williamsburg. Spelningen var det dock inte mycket fel på, möjligen har jag åsikter om det ofeta ljudet nere i Strands bunkerliknande lokaler, men banden var bra. Italienska The Secret glänste allra mest, mer om dem när det blir dags att förevisa min sköna The Secret-tisha, men även Toxic Holocaust skötte sig bra. Ung retroklassisk thrash metal med pubertala texter.

Notera nya hipsterbrillor och ironiskt småleende, nästa vecka kommer jag ha Ghost-bandana och Watain-t-shirt och en stadig surdegs-lévain under armen.

Doomfrämjandets chefsmisantrop Geten tyckte väl att det var lite väl livsbejakande och vägrade ställa sig bakom budskapet ”War is Hell” annat än om vi kunde sluta oss till att ”Hell” är något eftersträvansvärt. Jag har inget tekniskt att invända där, Geten sätter normerna och det är bra så.

Merchbordet var en fest, dock kostade varje t-shirt mer än inträdet till spelningen så det fick bli en viss återhållsamhet. Kvelertak och Doomriders behagade dessutom att inte stå vid sina bord så det fick bli Toxic Holocaust och The Secret som gick vinnande ur merchstriden. Det var de ojämförligt snyggaste t-shirtarna dessutom. Titta bara på den här, offwhite tryck med en logga som skriker gammthrash och en gediget ockult symbol på. Ögat i pyramiden är en gammal symbol för Guds allseende öga. Vissa ockultister vill härleda det tillbaka till Horus öga i den gamla faraoniska mytologin, men triangeln tillkom med allra största sannolikhet i den europeiska medeltiden som en symbol för treenigheten.

Ögat är hur som helst en symbol som förekommer i nästan alla religioner, eller som Greven en gång sade ”Øyet står for terror!” förmodligen inspirerad av Saurons allseende öga, i hinduiska länder är ögon vanliga symboler på fordon för att gudarna genom dessa skall se och beskydda fordonen från faror, buddha kallas för ”Världens öga”. Själens spegel gets around helt enkelt.

Vad vi kan notera på Toxic Holocausts tryck är att pyramiden definitivt är den av frimurarna populariserade sorten. Ögat, som i och för sig är försett med egyptisk Khol-målning och i det ligger närmre Horus än Jhve är omgivet av strålglans, något som blev vanligt i den kristna ikonografin under sextonhundratalet. Formet att skriva in symbolen i en cirkel och därmed skapa ett magisk sigill är ett tecken på strävan efter ockult credd. Jag är lite dålig på symbolerna i sigillet, förmodligen pseudoalkemi, men hebreiskan är (från höger till vänster) He (ה) och Alef (א), den sista krummeluren kan jag inte hitta, skulle möjligen kunna vara någon bastardiserad form av Yod (י) vilket skulle betyda att det står HAY, kanske antyder Toxic Holocaust här ett förflutet inom esoterisk bondekultur?

Tröjan är från kvalitetsmärket Fruit of the Loom och i 100% bomull, vilket givetvis garanterar en ganska bra livslängd och en trevlig skärning. Överlag en trevlig tisha med precis det budskap man förväntar sig från ett tonårsthrashband.

kommentarer
  1. Olle Lindkvist skriver:

    Ytterligare ett ämne att lägga till listan där vi då rakt inte är överens: Kvalitet på t-shirt.

    Fruit of the Loom är ju en helt fruktansvärd t-shirtmodell. Håller förvisso länge, och kvaliteten är ju fin att känna på, men söte Satan så ful. Helt tjock, formlös och med stora strutar till ärmar. Som en säck. Passar inte alls ihop med snygga tryck. En snygg tshirt ska vara mycket tunnare i kvaliteten, vara rak och snygg i formen, och inte en mass jävla tyg som bylsigt hänger i sidorna. Ärmarna ska också vara raka och snygga.

    I övrigt en i vanlig ordning härlig text.

  2. doomionista skriver:

    Nu gillar jag ju, av tämligen förståeliga skäl, inte när en t-shirt sitter för tajt. Jag föredrar stora och säckiga saker som sitter lika illa på smal som tjock, det är helt enkelt en jämstäldhetsfråga.

Kommentera

