Sleep, Live @ Strand 2012-05-06

Postat: maj 8, 2012 av doomionista i Konserter
Etiketter:, ,

Look onto the rays of the new stoner sun rising
Sonic Titan rides out on clouds of new horizon

Det vore synd att kalla Sleep publikfriande. Al ”Barbadoom” Cisneros är inte världens mest pratglade frontman och konserten drar igång med en sisådär 30 minuter ur stonereposet Dopesmoker. Nog för att döda vilken publik som helst och få folk att smyga iväg till baren.

Men det vore kanske än mer synd att kalla Sleeps publik för ”vilken publik som helst” så när Cisneros efter en femton-tjugo minuters mäktigt malande monotont riffande bräkgrowlar ”Drop out of life with bong in hand” är hela det fullsatta Strand med på noterna.

Det var länge en allmän oro att den klena publikuppslutningen från OM skulle upprepa sig, men det olyckskorpandet kom på skam. Stockholms samlade doomsters, stonesters och allmänt edgeiga reklambyråmän slöt upp för en och en halv timmes högmässa med det söta bladets överstepräster. Dessutom hade någon från statens decibelvaktarråd gått på semester utan att utse efterträdare så ljudvolymen var riktigt hög och bra. Basen kändes i kroppen och gav musiken den där extra krämen som riktigt bra doom kräver.

En sisådär 45 minuter in i konserten börjar tredje låten, Dragonaut, som nog är så nära en hit Sleep kommer. Det blir lite allmänt dålig stämning då Al Cisneros gör det förbjudna, inte en utan två gånger, och startar om låten. Men som Tommy säger… ”Al Cisneros avbryter låtar när fan han vill. I synnerhet om Dragonaut inte låter som den ska.” och när Al väl är nöjd så låter fanemig Dragonaut som den ska.

Jag har svårt att säga vilka låtar som spelades, undantaget Dopesmoker och Dragonaut. Jag är rätt säker på att jag hörde Holy Mountain och From Beyond, men efter ett tag förvandlas Sleepkonserten till en malande hypnotisk massa som bara sköljer över dig, en sinnesstämning snarare än en sinnesupplevelse och det tar slut alldeles för fort. En och en halv timme i Al Cisneros och Matt Pikes våld är inte tillräckligt.

Förbandet, A Storm of Light, var skapligt kompetenta och levererade utmärkt doom. Även om de liksom hade svårt att mäta sig med huvudakten. Dessutom hade de oturen att inte vara Conan, som följt med Sleep på delar av turnén. Fatta hur galet mäktigt det hade varit att se Conan och Sleep på samma kväll. Stockholm hade skakat sönder.

Så hur står sig spelningen på Strand emot spelningen på Roadburn? Well… Strand är inte direkt 013. Du har betongpelare i vägen för scen och du har inte något lutande golv så står du längre bak lär du inget se. Och även om Strands ljudsystem skötte sig föredömligt så är den holländska arenan mångt mycket bättre. Omständigheterna för konserten var dock i alla fall för mig optimalare, på Roadburn hade jag så ont i fötterna att jag satt ner uppe på balkongen medan jag på Strand kunde stå relativt nära scen och inte känna mig plågad. Vilket givetvis gjorde det lättare att ge sig hän.

Jag är inte helt säker, men jag tror vi missade Antarcticans Thawed, vilket ju givetvis är trist, men i Tillburg hade Sleep ytterligare en halvtimme på sig.

Å andra sidan kan det bara vara så att jag zonade ut i riffhavet och inte märkte vilka låtar som spelades. Vilket i det här sammanhanget är ett bra betyg.

Allt som allt måste jag säga att det var årets doomupplevelse, kanske den bästa doomupplevelsen Stockholm bjudit på sen Candlemass bildades och som doomfrämjare hoppas jag Sleep på Strand blir den punkt där vi kan säga att stockholmsscenen vände, att nu jävlar blir det doom, stoner och sludge av. Time will tell. Positiva tecken i tiden är dock att annars historiskt doomfientliga Spotify har petat in Sleeps Vol.1 i sitt bibliotek och även Sons of Otis har återkommit.

Choir of the sun chants inside the anti moon
Shockwaves rattle the Earth below with hymn of doom

Credd dit credd ska: Tack till de YouTube-användare som lagt upp liveklippen. TheMarcoBerg, chtulol och kkpgijsbers

kommentarer
  1. AlaRegularis skriver:

    Du har rätt. Antarcticans Thawed spelades inte. Men det var den enda skillnaden mot tidigare setlists från turnén, iaf enligt vad jag kunnat komma fram till.

  2. AlaRegularis skriver:

    Vad jag kan minnas såg setlistan ut något sånt här:
    Dopesmoker
    Holy Mountain
    Dragonaut
    Sonic Titan
    Inside the Sun
    Aquarian
    From Beyond
    Dopesmoker

    Är dock inte hundra, men av vad jag kunnat pussla ihop med minnet och tidigare set så kom jag fram till detta.

  3. AlaRegularis skriver:

    Så här såg tydligen den officiela setlistan ut:

    The Sciences (introfilmen antar jag)
    Dopesmoker
    Holy Mountain
    Dragonaut
    Sonic Titan
    Aquarian
    From Beyond
    Cultivator (del ur Dopesmoker om jag inte är helt ute och cyklar)

  4. original_krille skriver:

    Man kan bara hoppas på att det vänder för doomen nu!

    ”Stockholm hade skakat sönder”
    Vill bara inflika att jag tycker du förbisett den pikanta detaljen att PA:t sprack 30 sekunder innan de var klara med sista låten …

Kommentera

