Doomlobbyn granskar: strömmande musik

Postat: maj 9, 2012 av doomionista i Doomlobbyn granskar
Etiketter:, ,

Jag brukar ju tala vitt och brett om Spotifys eländig doomfientlighet. Bara ett sånt faktum att Ahab inte finns med i detta digra bibliotek som bjuder den hugade lyssnaren på både Pontiak Johanszon och Blümchen, behöver ni mer bevis?

Så när jag fick höra att WIMP hade varit snabba och lagt upp Southern Lords remaster av Sleeps stonerepos Dopesmoker redan så tänkte jag ”Här är det minsann doomvänligt så det står härliga till!”. Jag reggade ett konto och började titta runt i WIMPs katalog. Initialt blev jag förtjust. De hade hela Ahab-diskografin, även om The Giant var märkt som ”kommande” och utbudet av Electric Wizard var bra mycket mindre magert än hos Spotify. Jag började räkna med en promenadseger för Wimp. Dock visade sig The Divinity of Oceans vara ospelbar, ”Skivbolaget tillåter inte streaming av den här låten” blev meddelandet. Och resultatet av min undersökning blev en smula annorlunda än jag tänkt mig.

Först några ord om metod:

Jag och Evilrobotics spånade ihop ett antal grupper som vi ansåg höra till en skaplig doomkanon, sånt man bara inte får missa, till det lade jag lite blandat obskyrt och exotiskt. Inget av utbuden kollades i förhand och inga grupper valdes ut för att vikta resultatet utan helt förutsättningslöst. Samtliga band förekommer också i Doomlobbyns lilla döda.

Den slutgiltiga listan ser ut så här, med reservation för att kategorierna är godtyckliga:

Givna kort:
Ahab, Electric Wizard, Ufomammut, Sleep, Kongh, OM, Cathedral, Reverend Bizarre, Saint Vitus, Pentagram, Ramesses, Weedeater, Mournful Congregation

Up and comers:
Bongripper, Black Pyramid, The Secret, October Tide, Ophis, Yob, Seven Sisters of Sleep, The Wounded Kings, Conan

Inte det vanligaste:
Catacombs, Garden of Worm, Mourning Beloveth, 1000 Funerals, Maligno, Ea

Sen gick jag helt enkelt igenom listan och kollade upp utbudet på respektive tjänst. En ursprunglig tanke att även ha med Groveshark i leken föll på att Grovesharks interface är designat av en treåring och att servern drivs av ett hamsterhjul.

Jag har inte räknat några singlar utan bara album. (Undantaget är ryska Ea, vars alla 50+ minuter långa skivor räknas som singlar av Spotify, förmodligen för att de snittar tre låtar per skiva.) I de fall där en skiva är en split med ett annat band har den räknats med ändå, inga av splitarna har varit mellan två band på listan utan bara ett band från listan och ett utanför listan.
Sånt som kan uppfattas som anomalier av petimetrar: Soul Sacrifice / Statik Majik LP:n och Statik Majik EP:n med Cathedral räknas som två separata enheter. Samma sak gäller Dopesmoker och Jerusalem med Sleep. De dubbla uppladdningarna av samma utgåva av Catacombs ”In the Depths of R’lyeh” på Spotify räknas dock bara som en skiva.

För den som själv vill gå in och lyssna på all musiken har jag skapat spellistor på WIMP och Spotify om inte annat så är det två till fyra dagars ihållande doom att tugga igenom och ett bra ställe att utgå från för att skapa sin egen doomspellista.

Resultatet, färgkodat på ren blind måfå, ser ut ungefär så här…

Fast något längre då… och i en läsbar storlek. Vad jag kom fram till i slutändan är… vänta, låt mig visa… jag har lovat att jag ska ha diagram i den här texten. Kan inte svika de som gillar diagram.

Orange streck WIMP, blå staplar Spotify. Notera att det finns fler grupper i urvalet än vad Open Calc vill visa eftersom det inte kan ställa bandnamnen på högkant.

Notera också att Open Calc är ett jävla skitprogram. De faktiskta totalsiffrorna (Stapeln längst till höger) är 72:51 till Spotifys fördel. Visst, om man tittar på datan ser man att en stor del av denna fördel uppstår i att man har rippat in hela 11 Cathedralskivor. Någon på Spotify gillar Cathedral. Men på det hela taget så har Spotify både fler grupper och fler skivor av de grupper man har.

Det blir tydligare i nästa graf.

Blå staplar, återigen Spotigfy. Orange staplar WIMP.

Må vara att Wimp hade en Ahab-platta (och en till på väg, men den räknas inte i den här undersökningen) och koll på både Weedeater (två plattor) och The Secret (en platta). Men Spotify håller dominansen på doommarknaden. Två Bongripperskivor (Bisarrt nog inte Satan Worshiping Doom), Två skivor med Jönköpingskungarna Kongh, Ensamrätt på såväl Mournful Congregation och Mourning Beloveth. Dessutom är man den enda streamingtjänsten som har Conan, Ophis, Ea och Maligno. Spotify har dessutom dominans i fråga om antal plattor med varje grupp där båda tjänsterna har gruppen (förutom i frågan om Electric Wizard, Yob, OM och Saint Vitus) Vad kan jag säga? Case fucking closed.

De tre grupper som inte alls fick vara med på någon tjänst är:

Brittiska The Wounded Kings.

Iranska 1000 Funerals

och finska Garden of Worm

Tre band som mycket väl förtjänar att finnas på streamingtjänster och lyssnas till lite mer.

Överlag tycks dock WIMP ha lite piggare urval, Att de redan flaggar för att de får in Ahabs ”The Giant” den 25/5 och att man har Ufomammuts ”ORO – Opus Primum” är goda tecken. Dessutom har man en mailadress dit användare kan maila och klaga på det skrala utbudet (content@wimpmusic.se), återstår dock att se vilken sorts respons man får där. I fallet OM har man dock inget nyare än 2006 års ”Conferences of the Birds” så kanske ska jag inte ropa hej gällande piggheten riktigt än.

Överlag måste jag nog säga att även om Ahab saknas och Electric Wizard är skralt, så vinner Spotify den här tävlingen just nu. Större utbud både bland uppenbar doom och mer obskyra akter.

kommentarer
  1. Karin skriver:

    Duktigt, jag är mäkta imponerad av diagrammen. Här har man att lära. Synd att jag har någon slags allergi mot Excell.

    För övrigt hände något fantastiskt igår när jag lyssnade på en playlist i Spotify som jag försökt sätta ord på här:

    http://incredibleheebiejeebies.blogspot.se/2012/05/det-ar-kalas.html

  2. AlaRegularis skriver:

    Har satt ihop en egen playlist med de gäng i undersökningen jag inte hört eller inte lyssnat så mycket på. Många trevliga upptäckter. Tack för tipsen

Kommentera

