Doomlobbyn läser: Labour of Love & Hate

Postat: augusti 17, 2012 av doomionista i Doomlobbyn tittar på en scen, Recension

Av oklar anledning tycks allt jag skrivit på den här recensionen kommit bort. Eventuellt var det kaptenen själv som i ett utfall av skrivkramp raderade allt som ”dravel, imbecillerierier och förbannad smörja”, vem vet? Det skulle ha sin enkla orsak dock. Jag har alltid funnit det svårt att recensera saker jag tycker om. Sågningar flyter ur mina fingrar som gudarnas mjöd ur ett evigt ymninghetshorn, den ena formuleringen skarpare och giftigare än den andra, men respekt och hyllningar är svåra att få ur sig. Till och med när det handlar om något jag verkligen brinner för, som doom eller obskyr extremmusik.

Därför har den här texten låtit vänta på sig, medan jag ägnat mig åt att förse Jarno med texter och försummat mina egna plikter på en blogg som likt den flygande holländaren drivit roderlöst över de sju haven med ett skelett surrat vid rodret.

Nog om skrivkrampens vånda nog. Vad är Labour of Love & Hate?

Det är en crowdfundad reportagebok sammanställd av syskonen John och Lena Resborn om extremmusikscenen i sydostasien. Ni hör ju, hur kan jag inte vara helt såld på den här boken?

Vi får tillsammans med Lena, som skriver, och John, som fotograferar, besöka Thailand, Malaysia, Singapore, Borneo och Indonesien för att få en inblick i hur extremscenen ser ut och fungerar där. Vi möter band, arrangörer och fans på ungeär 200 sidor fyllda med fantastiska bilder och välskriven text.

Det är en berättelse om att leva som satansmetallare i muslimska länder, att behålla sin budhistiska identitet när man spelar västinfluerad hårdrock och att spela punk och hardcore i länder där militären har bra mycket mer att säga till om än här hemma. Det är helt klart en facinerande resa.

Även om jag med viss sorg får erkänna att de musikstilar som representeras mest är dödsmetall, svartmetall och hardcore så personliga favoriter som Indonesiska stonerbandet Matiasu får finna sig i att vänta på att upptäckas här i väst. Å andra sidan utger sig syskonen Resborn aldrig för att göra en fullständig katalogisering, en sådan vore hur som helst omöjlig att få in i en läsbar bok.

Något som också slår en när man läser boken är vilket enormt genomslag våra lokala band här hemma har haft över hela världen. Singaleser i Nasum-t-shirts, thailändare i Dissecction-dito vart än Lena och John kommer tycks de mötas av folk som känner till Sverige och norden genom kärleken till den extrema musiken, vilket ju känns jävligt bra.

Om jag ska välja några favoritmöten från boken så är det nog den corpsepaintade muslimske svartmetallaren Max från Borneo-bandet Barbalans (Skämt om det ridderliga barbabarnet undanbedes) och tjejerna Rince och Iwed från indonesiska goth-bandet Gelap. Men ärligt talat är det fullt av facinerande och läsvärda intervjuer och även om boken till formen är mer av en coffee-table historia blev den en sidvändare på nattygsbordet under ett par intensiva dagar efter sin ankomst.

Som vanligt med sådana här historier är det givetvis så att man vill ha mer. Publikbilderna gör en väldigt nyfiken, till exempel förekommer ett par bilder på Malajsiska Bonehead-skins vilket ju känns som en konfliktartad subkultur, men man får inte veta särskilt mycket om dem. Håll med om att det skulle kunna vara ämne för en hel reportagebok i sig.

Med boken, i alla fall i den utgåva jag köpte från författarnas hemsida, följer också en skiva med musik från banden i boken. Dessvärre är den fastklistrad i bokryggen så om det finns någon låtordning så har i alla fall jag ingen som helst aning. Det är något som gärna får åtgärdas till kommande utgåvor för det är svårt att bli intresserad av ett band och sen inte ha den blekaste aning om vad de heter eller var de kommer ifrån (annat än ett vagt ”sydostasien”).

Som ett slutomdöme får jag dock säga att den här boken är närapå ett måste hemma hos den genuint metal-intresserade. Inte nog med att den lånar sig väl till slöbläddring, den är också en ypperlig belysning av hur stor och omfattande metal-kulturen verklingen är. Och ni får en skiva med musik ni garanterat inte hört tidigare på köpet.

Edit: Författarna låter hälsa att det finns en låtlista på baksidan av skivan om man vågar försöka få loss den. Jag ska göra ett försök, även om jag är rädd att ramponera min fina bok på kuppen.

Nu har jag faktiskt fått tummen ur och bänt loss skivan (som bara lämnade ett par fettklumpar på insidan av boken då den satt med sånt där slemklumpslim som lämnar fettfläckar men inte förstör saker och ting). Så, för er som inte vill paja era böcker:

1) KARINDING ATTACK (Bandung, Indonesien) – Hampura Ma! – Promo Single
2) BURGERKILL (Bandung, Indonesien) – Age of Versus – Venomous
3) RUDRA (Singapore) – The Pathless Path to the Knowable Unknown
4) IN VEIN (Chiang Mai, Thailand) – In Vein Part II – Bloodbath Democracy
5) LOVE ME BUTCH (Kuala Lumpur, Malaysia) – Reconcile – This is the New Pop
6) BESIDE (Bandung, Indonesien) – New Colony – Promo Single
7) OUTRIGHT (Bandung, Indonesien) – Judgement – Promo Single
glasses ECCENTRIC TOILET (Bangkok, Thailand) – Nature War – Promo Single
9) FORGOTTEN (Bandung, Indonesien) – Laras Perlaya – Laras Perlaya
10) CARNIVORA (Bangkok, Thailand) – The Renegade – Asian Tribe
11) ETERNAL MADNESS (Bali, Indonesien) – The Truth of Imagination – Promo Single
12) JASAD (Bandung, Indonesien) – Kujang Rompang

Kommentera

