#Doomkalendern, Lucka 4

Postat: december 4, 2012 av doomionista i Doomkalendern 2012
Etiketter:,

Som en efterföljare till gårdagens lucka. Martin Powell gick över till Anathema när han lämnade My Dying Bride, men Anathema har aldrig riktigt fångat min uppmärksamet. Till och med när jag såg dem live häromåret kändes det mest träigt och emogothtråkigt. Där My Dying Bride kunde trollbinda med svultiga känslor som ändå lämnade en berörd kändes Anathema som ett stort ”mjaha?”. Dock var det inte botten på Powells karriär, istället skulle han gå vidare och spela med Cradle of Filth… universums tråkigaste svartmetallband. Snacka om att kasta bort sin talang på att kompa ett blekfett troll som sjunger som en pitbullvalp.Desto rolilgare är given med Australiensiska Cryptal Darkness som Powell medverkade på, tredje fullängdaren ”They Whispered You Had Risen”. Om ni tycker att det låter som ett lågbudget-My Dying Bride så har ni rätt, men med tanke på hur Aaron och grabbarna lät på ”34.788%…Complete” är jag inte säker på om det var så illa.

kommentarer
  1. Doom-Erik skriver:

    Ett oväntat och intressant val må jag säga. Minns att jag köpte den här skivan (tror jag specialbeställde den via Skivhugget i Göteborg) pga just Powells medverkan. Har nog inte lyssnat på den plattan på över 10 år.

    • doomionista skriver:

      Gör mitt bästa för att överraska :) Missade skivan när den kom, hade allmän metalsvacka då tror jag. Men det var en kul skiva att upptäcka så här efteråt.

      • Doom-Erik skriver:

        Ja, den här låten var inte dum alls (tycker faktiskt den låter lite mer som just Anathema än My Dying Bride bortsett från fiolen), resten av skivan kanske också var bättre än jag mindes den. Själv slukade jag allting som salufördes med ”låter som My Dying Bride” på den här tiden. De flesta av dessa MDB-kopior lät väl dock inget vidare.

      • doomionista skriver:

        Nej verkligen inte, få band lyckades återskapa det som My Dying Bride levererade på sin topp. Tycker nog det band som kommit närmast lustigt nog är Ahab.

Kommentera

