#Doomkalendern, Lucka 23

Postat: december 23, 2012 av doomionista i Doomkalendern 2012
Etiketter:,

Idag är det sankt Thorlaks dag och på Island håller man Þorláksmessa för att fira sitt skyddshelgon. Jag ska inte uppehålla mig allt för mycket vid helgonens liv och leverne men tycker ändå att det är värt att notera att fast Thorlak utnämndes till helgon av Alltinget redan 1198 så dröjde påvligt godkännande fram till 1984, vid vilket lag islänningarna hade varit protestanter i runda slängar 444 år så de tackade säkert hans helighet för det snabba processandet.

Nåja, sak samma. Island är inte bara Björk och … well Sugarcubes med Björk i. Det finns en del bra grejer på den isländska scenen också. Klassikern är väl Ice Cross som kom med sin hit Jesus Freaks redan 1973. Men jag tänkte istället slå ett slag för Plastic Gods, ett av Islands bästa sludge- och doomband.

Mer än så orkar jag dessvärre inte slå, för jag har spenderat dagen i det helvete som kallas julhandel och vill egentligen bara svälja tusen alvedon och lägga mig under en svart filt. Om ni gillade Plastic Gods kan ni kolla in den här länken som är hela Quadriplegiac-plattan på YouTube. Själv väntar jag in julen, lucka 24 och inspiration för min årsbästalista.

kommentarer
  1. Seance skriver:

    Doom och mode för bittra människor. Är den bästa undertext jag sett på en blog, jag känner ett gäng människor som uppskattar doom och är bittra, skall med omedelbar skicka en länk till de så de slaviskt följer bloggen.

Kommentera

