Årsbästa 2012 – Lyssnat på:

Postat: december 29, 2012 av doomionista i Årsbästa
Etiketter:

Här kommer de hetaste släpp som jag lyssnat på under året. Ingen direkt inbördes ranking, för jag håller inte på med sånt bjäfs.

Jag vet att jag har missat en massa bra. Det är ingen ide att tjata på mig. Jag hade ångest nog när jag satte ihop den här listan.

Bell Witch – Longing:
En rasande bra Funeral Doom-platta kom från Seattleduon Bell Witch. Som jag sa i Doomkalendern hade den här skivan gått obemärkt förbi i princip hela Doomfrämjandet och om inte Svarta Tankar-Tony hade tipsat om den hade den inte fått vara med på listan. Men nu blev det lyckligtvis på ett annat sätt.

under_the_alum_shale

Hesper Payne / Sabazius – Under the Alum Shale (Split):
Kanske det absolut mäktigaste släppet under året. Ni som läste min recension vet hur begeistrad jag blev över den här skivan och det är en känsla som hållit i sig. Dessvärre har ingen haft den goda smaken att lägga upp något smakprov på YouTube så ni får bara ta mitt ord för att det här är en av årets bästa plattor och ni som missade att köpa den har fortfarande chansen. 17 exemplar kvar, sen är den slut.

High on Fire – De Vermis Mysteriis:
Senaste leveransen från Matt Pike och hans sludgemonster är spelat lite i underkant i det Doomfrostska hemmet, men magnifika bitar som King of Days (en ohelig kombination av Paradise Lost och Beastwars) sätter sig med en gång. Det är väl egentligen när High on Fire är pårökt långsamma och suggestiva som jag uppskattar dem mest, men även de röjigare låtarna levererar.

Om – Advaitic Songs:
Har man sagt Matt Pike får man säga Al Cisneros, det blev ett triumfartat år för de gamla vapendragarna från Sleep. Just den hypnotiska State of Non-Return är nog en av årets mest spelade låtar för min del. En perfekt låt för att zona ut och glömma ett par minuter. Givetvis är hela plattan sån, en skiva att lyssna på i mörka rum och på bil- eller tågresor genom natten.

Black Pyramid – Mercy’s Bane:
Uppmärksamma läsare noterar att den här skivan var med även på förra årets årsbästalista. Detta på grund av att en rip cirkulerat en längre tid under 2012 samtidigt som ryktet var rätt envist att Black Pyramid splitrats. Tydligen hade sångaren på egen hand beslutat sig för att föra krig med bandet, vanställa deras YouTube-videos och skicka ut kommunikéer om att Black Pyramid inte längre existerade. Därför tyckte jag att det var lika bra att kränga in låten på min årsbästalista. Nu är den tillbaka i kraft av faktiskt utgiven i år.

Pallbearer – Sorrow and Extinction:
Svepande episka doommattor med ett inslag av klassisk protodoom. Om Black Sabbath hade lyssnat för mycket på tidiga Genesis och King Crimson så hade de förr eller senare börjat låta så här. Förmodligen under Tony Martin-perioden.

Ahab – The Giant:
Ett av årets kanske mest efterlängtade släpp och även kanske det mest omdebatterade. Skutan Ahab tog med sitt tredje släpp ett rejält skutt i sidled mot en mer melodisk och progressiv riktning, något inte alla fans uppskattade helt och hållet. Samtidigt finns den brutala tyngden från de bägge föregångarna där. För mig är det fortfarande en fruktansvärt bra platta, även om jag har bekanta som blev enormt besvikna. Det enda som oroar mig är om plattan i efterhands visar sig bli som Queensrÿches Empire eller Metallicas ”Black Album” och leda käpprätt åt saxofonsolon och ballader. Å andra sidan är linjen bak till de föregående skivorna bra mycket mer tydlig och konsekvent på The Giant än något av skräckexemplen.

Lurk – Lurk:
Bra Sludge skall enligt mig vara släpig och framsjungen med en plågsam desperation. Finska Lurk är ett bra exempel ur genren. I början av året fick deras självbetitlade debutalbumet en rejäl slev speltid även om det var ett tag sen jag lyssnade igenom hela nu. Det är släpigt, tungt och Kimmo Koskinen låter inte helt olikt L.G. Petrov, vilket inte direkt sorterar under dåligt i min bok. Skivan spelades in live i studion vilket ger den ett skapligt opolerat intryck, men återigen är detta något som snarare talar för släppet än emot det.

Läs även:
Bästa skivorna jag inte lyssnat på i år
Bästa skivorna som inte gavs ut i år

kommentarer

Kommentera

