Dagens outfit: Gammal och grå

Postat: mars 6, 2013 av doomionista i Dagens Outfit
Etiketter:,

Doomband har alltid det bästa slogansen. Ofta antiteser till rockens fart- och ungdomsideal. Fister kör till exempel med ”If it’s too slow, you’re too young”

Dagens outfit kommer från texassludgearna OLD and ILL som spelar sin southern under devisen: ”Live slow die old”. Något som jag givetvis kan hålla med om. Att leva fort och dö ung har jag liksom blåst mina chanser på. Min enda önskan nu är att få efterlämna ett jävligt rynkigt lik.

OLD and ILL stötte jag på av en händelse när jag browsade igenom användare i den nya Bandcamp-funktionen collection, något alla seriösa musikdiggare bör skaffa sig. Omslaget till deras Live slow die old-demo var så klockrent att jag blev glad ända in i den ruttnande stump drivved som är mitt hjärta när jag såg att de sålde det som t-shirt.

Heeeeere's Johnny!

Heeeeere’s Johnny!

Ormen som har svårt att avgöra var hen själv slutar och hens lunch börjar är Ouroboros, en populär figur in metalkretsar. Omsjungen av så varierande akter som Mars Volta, Black Pyramid, Earth och så klart yngwiemalmsteendödsmetallbandet Ouroboros. (Varning för att klicka på sista länken om du planerar att leva slött och dö gammal.)

Ouroboros är en evighetssymbol, en av mänsklighetens äldsta faktiskt, och den förekommer i flera olika inkarnationer. Värd att notera för oss nordbor är Tors gamla fiskehistoria Jörmungandr, Midgårdsormen för de icke invigda, när den släpper taget om sin svans är Ragnarök nära.

oldandill_print

Tröjan är en Gildan heavy cotton i någon sorts hybrid mellan europeisk och amerikansk storlek. Den är mindre än min American Aparel 2XL men större än mina vanliga svarta t-shirts från Dressman. Mitt enda klagomål på textilen är att den känns lite tunn för att vara ”heavy cotton”. Motivet är snyggt, trycket har en lätt metallicton som inte gör sig så bra på bild och som får mig orolig att det inte skall överleva tvätten. Loggan är enkel frakturstil utan några krusiduller. Ormen är begåvad med kanske lite väl många ögon för att vara hälsosamt, och vid närmare granskning ser jag att den inte smaskar på sin egen svans. Halvdan Ourobouros med andra ord. Dock klockren t-shirt och sludge från Austin, Texas, är inte att förakta.

All in all, supernöjd.

(Av oklar anledning startar Bandcampspelaren på låt 4, tryck bakåt för att höra de andra tre.)

kommentarer
  1. SpaderEss skriver:

    Bra tips om Bandcampfunktionen. Måste undersökas vidare… Lär väl trigga en del köp om inte annat. :-)

    • doomionista skriver:

      Det är som knark, lite billigare… på kort sikt i alla fall. Men jävlar vad man blir sugen att slänga iväg 40 pix på en skiva helt spontant. Har köpt fler skivor i månaden sen jag skaffade bandcamp-collection än jag gjort på väldigt många år. Och större delen av pengarna går till banden enligt uppgift.

Kommentera

