Doomlobbyn tittar på en scen: Levanten

Postat: juli 27, 2013 av doomionista i Doomlobbyn tittar på en scen

Korsriddarborgar, öken, inbördeskrig och religiösa motsättningar. Den del av världen som en gång kalaldes Levanten är ett riktigt misärhål på alla sätt och vis. Men som jag ju sagt både en och två gånger: Inget skapar så rå musik som att ha det riktigt jävligt. Länderna runt nordöstra Medelhavet ligger med andra ord bra till för att leverera toner med riktig kvalitet. Vi kör en liten snabb exposé på vad vi kan hitta.

Cypern:

Först ut från den delade ön kommer funeraldoom-tyrannen Dictator. Som är brukligt i dessa kretsar, särskilt om man vill blanda lite blasfemisk black metal i sin begravningsmelodi, rör det sig om ett enmansband från en gosse som har sju projekt listade på Metal Archives. Föraningen är att det blir ”pojkrumsrunkigt” som skall in på vågrät nummer sju. Det där pianot som inleder känns skapligt stulet från My Dying Bride och den lågt mixade Dani Filth-sången gör dessvärre ingen bra.

Betydligt roligare är Nicosisasludgearna Sabbah Navahthani som med viss förakt för vad vi vanliga dödliga kallar språk slänger ur sig kompromisslösa hitdängor som ”Pions and Prutend to Omit” och ”Melting Lead Inside Your Throat”. Det är smutsigt, rått och kompromisslöst, precis som bra sludge ska vara.

Som om Jeff Walker sjöng i Candlemass låter Mortem Atra. Jag pendlar mellan att tycka det är genialt och verkligen inte min kopp te. Återigen kommer känslan av att mixen är gjord av någon som aldrig hört musik förut. Lyssna bara på den makalöst odistinkta basen, som dessutom får äran att inleda låten. Det är som om de vävt en kokong av vadmal runt basisten.

Turkiet:

Turkiet kände jag att jag kunde ta mig an med viss tillförsikt. Redan sedan innan kände jag till hyggliga funeralbandet Anlipnes som severar habil begravningsdoom med en hel del dynamik och variation. Inget som skäms för sig i genresammanhanget utan snarare seglar upp som en av mina personliga favoriter.

Acedia leverarar en låt som börjar med vinande vind, viskningar och ångestskrik. Dessutom med namnet ”My Cold Sadness”. Ärligt talat så låter det som något jag hade kunnat hitta på när jag var 18. När det väl tar sig och man kan släppa det stereotypa är det inte bara dåligt dock.

Med en färsk EP från i år levererar Dionysian bredbent trögflytande sludge som är väl värt att ta en titt på. En riktigt trevlig överraskning eftersom, om man ska vara helt ärlig, det ofta är svårt att hitta bra band i andra genrer än Black, Death och Funeral när jag gör de här exposéerna.

Israel:

Att skriva om Israels scen och inte nämna svartmetallarna Salem vore nästan generalfel. Ett av, om inte DET, första svartmetallbanden i Israel och inblandade i en av de där klassiska Varg Vikernes-ståhejen där den skogstokige skickade antingen en bomb (eller bombdelar, historien divergerar beroende på vem som berättar) till bandets sångare.

Det heliga landet är stort framför allt på ohelig musik. Om du letar efter extrem metal i Israel är sannolikheten att det du finner är black metal överväldigande. Men sludgebandet Sckhinn är ett lysande undantag. Bandet själva utlovar klassiskt tung metal i Electric Wizards och Khanates ådra. Jag gillar det jag hört med dem och hoppas på fler livstecken från dem utöver ”The Voidal Escapings” som skulle släppts på tyska No Hope. Å andra sidan hittar jag ingenting på webben för No Hope så well… skämtet är pretty fucking uppenbart, eller hur?

Dukatalon är ett annat israeliskt sludgeband som jag stötte på under skrivandet av den här artikeln. Kolla in hela fullängdaren ”Saved by Fear” som släpptes 2009 på Relapse. Om jag ska ha någon kritik så är det att Zafrir Tzoris röst har svårt att nå fram i det allmäna larmet. Eftersom de låtar jag lyssnat på är dominerande intstrumentala är detta inte ett jätteklagomål dock.

Som lite språklig krydda på den israeliska scenen ger jag er också Rammstein på yiddish, Gevolt. Keith Kahn-Harris, som ju är hårdrockens egen hov-sociolog (och lustigt nog en smula lik yours truly utseendemässigt, i rätt ljus i alla fall), skrev en kort blänkare om dem här och det är så jag känner till dem.

Personligen föredrar jag Lundabandet Dibbukim om det ska vara klezmermetal på yiddish. Men de faller ur den här selektionen på att vara just svenska och inte Israelbaserade. Mer om dem vid något annat tillfälle.

Jordanien:

Vi drar vidare till Jordanien. Där hittar vi Bilocate som serverar en skaplig dödsdoom av klassiskt snitt. Mycket kompetent och värt att ge en chans om man gillar genren. Introt känns som det skulle kunnat komma från en Metallicaplatta innan Cliff Burton dog och första versen har drag av Queensrÿche, men runt 3:40 tar sig låten och börjar mangla.

Jordanien är också hem för de brutala dödsmetallarna Adjath som levererar stilsäkert oldschool-mangel. Kan man annat än älska när en låt drar igång i maxfart redan från start och sen bara tuffar på? Att ljudet är burkigt gör inte direkt något, det här är musik som inte jobbar med finesser, bara rå jävla känsla.

Libanon:

Från mellanösterns Paris (Beirut) stammar Libanons doompärla Kimaera. Riktigt bra dödsdoom om än med en lite obehagligt hög kvot keyboards och onanigitarrer. Jag har aldrig förstått lockelsen med att inleda en låt med en odistinkt väv av pseudostråkar. Låten som helhet håller dock bra och jag tycker Kimaera förtjänar att uppmärksammas av doomkonnässörer.

Libanon ger faktiskt intryck av att vara Levantens doomigaste område. Även Nocturna spelar klassisk dödsdoom, med inslag av Iron Maiden. Notera också det bedårande synkrona headbangandet i början på låten (även om sångaren tycks sträva mot baktakt). Precis som Kimaera så är det här grejer som inte skäms för sig. Ta och ge dem ett par genomlyssningar.

Jag blir här inte så lite sugen på dokumentären Lebanese Metal, men efter att ha jagat mer information uppäcker jag att den officella hemsidan inte verkar existera i sinnevärlden så vi får förmoda att filmen aldrig så dagens ljus, synd.

Palestina:
Det palestinska självstyret är, so far, inte det mest välutforskade metalområdet. De enda banden jag hittar är israeliska palestinier, bosatta i Israel inte det palestinska självstyret. För att området ska få lite representation placerar jag dem här ändå.

Khalas har turnerat med Orphaned Land vilket gör dem till kanske det första du hittar om du googlar på ”Palestinian Metal”. De kör metalversioner av arabiska folksånger och är väl inte det tyngsta bandet i den här genomgången. Å andra sidan har de ett unikt sound som är värt att utforska.

Chaos of Nazareth kommer från just Nasaret, bra mycket argare än Khalas med ett politiska budskap som inte går att ta miste på. En intervju med gitarristen Feras kan ni läsa här.

Syrien:
Just nu kanske inte direkt den bästa platsen att spela metal på. Men om det är något jag lärt mig så är det att extrem musik frodas i de eländigaste klimat. Den syriska scenen är väldigt frodig, detta trots att Assadregimen inte tycks hysa någon direkt kärlek till musiken.

Olive spelar doom med inslag av arabiska toner. De förlorar en hel del på usel produktion i den här låten dock, sången låter som debilt mummel och trummorna låter som de spelades in i en annan studio fem mil bort. Låten tillåter inte embedding, så ni får gå direkt till YouTube för att lyssna.

Ett annat doomband från Syrien seglar under det aningen långa namnet Buried by the Last Tragedy och serverar funeral doom av den lite mer dynamiska skolan.

Eülen spelar doominfluerad black metal och gör det med bravur.

kommentarer
  1. […] traditionen påbjuder börjar vi med ett nytt tema. Den minnesgode läsaren kanske kommer ihåg min scengranskning från levanten, Eftersom situationen är som den är så tänkte jag utnyttja möjligheten att återvända till […]

Kommentera

