Doomkalendern 2013, Lucka 2

Postat: december 2, 2013 av doomionista i Doomkalendern 2013
Etiketter:,

Den som har gott minne, eller bara är en jävel på att gå tillbaka och läsa i länkarna, minns förra årets kinesiska doom/black-akt (深山 shēn shān) som dök upp som lucka 20, på det trettonde årsjubileet av Macaus återlämnande till Kina.

I år går jag ut lite tidigare med kinesiskt. Mest bara för att få exotisera lite så här som kompensation för att jag dabbade mig med lucköppningen igår och idag.

伏羲 eller Fu Xi som de heter för oss som inte kan läsa kinesiska är en folkdoomenseble från Lanzhou, en sån där typisk liten kinesisk bonhåla på 3,6 miljoner invånare som vi aldrig hört talas om här i väst. Staden är, förutom ett utmärkt doomband, hem åt Xiguan-mosken och en inte helt oviktig ort i den kinesiska Islam.

Jag gillar verkligen Fu Xi’s sound. Blandningen mellan doomblack och smäktande kinesisk folkmusik funkar bra, som vi ju redan sett med Shēn Shān och här tycker jag det verkligen kommer till sin rätt.

Kommentera

