Doomkalendern 2013, Lucka 3

Postat: december 3, 2013 av doomionista i Doomkalendern 2013
Etiketter:,

Min oförklarliga kärlek till extrem metall från obskyra länder har väl knappast undgått någon och bakom dagens lucka finns ett av de mer udda fynden.

3,14 är, såvitt jag känner till Azerbajdzans enda doomband, ett faktum som sorgligen förbigicks när det där larviga schlagerspektaklet gick av stapeln i Baku. Information om dem är svår att hitta, och då gillar jag ändå bandet på Facebook. I juli i år gick de in i studion för att spela in sin fjärde fullängdare ”Хроники Смертника” (Suicide Chronicles om jag har förstått saken rätt) och de har intervjuats i Atmosfear magazine (Ukrainas ledande hårdrockstidning med en cirkulation på cirka 1000 exemplar). Sen tar det liksom stopp, särskilt när ens kunskaper i språk som baserar sig på kirylliska bokstäver är så att säga… begränsade.

Jo, en sak till… H.P. Lovecraft spelar i bandet. Jag svär, kolla in nummer två från vänster i Vader-tröjan. En solklar ung skräckmästare om jag någonsin såg en.

3_14_band

Jag ska inte hålla er i spänning längre utan låt er höra hur det låter. Inte bara en utan tre gånger. (Det är ju trots allt tredje luckan.)

Först ut kör vi den psykedeliska videon till låten Спаси и Схорони (Save and Bury). Här känner jag att 3,14 kommer till sin bästa sida. Videon är obehaglig och välproducerad. (Förmodligen ihopklippt av någon gammal bortglömd sovjetisk tecknad film.) Själva låten är (när du kommer förbi två minuter av monsterljud och radioteater på ryska) rätt tung och ödesmättad. Melodin är monoton och malande på ett föredömligt doomigt sätt. Inte heller längden på cirka fjorton minuter skäms för sig i doomsammanhang. Bra jobbat!

 

När ni tagit er igenom det här så tycker jag ni ska ta en titt på videon till Театр Тени (Theatre of Shadows). En musikvideo i lite mer klassisk snitt där bandet står och lirar i bakgrunden till någon mefistofelisk figur som raggar gothdonnor och håller sig med gimpar. Vi kan diskutera tuffheten i sångarens linne och lite lätt dansbandsgungande stil, och i en mer västerländsk kontext hade jag skrattat rått men jag låter det passera. Låten är svagare än Save and Bury men påminner precis lagom om tidiga Paradise Lost för att jag ska förlåta den dess brister.

 

Till sist, eftersom ni alla dör efter att få veta hur det ser ut i publiken på en livespelning i Azerbajdzan, tar vi ett liveklipp med skapligt ljud som bandet hade på sin facebooksida. Låten heter Верный Путь (Right Way – live).

 

Jag erkänner villigt att leadgitarren långa stunder tycks inbegripen i någon sorts hatbrott mot allt vad tonalitet heter och låten är inte lika tuff som de andra två exemplen. Men sångarens ”jag har gått genom en skördetröska”-sminkning och den gigantiska gaffatejpade gimpen som lufsar runt på scen gör det till en upplevelse jag inte med gott samvete kan undanhålla er.

Så, i morgon något lite mer publifriande tror jag.

kommentarer
  1. Karl Svavel skriver:

    Jag önskar jag hade stoppat efter den första låten. Inte alls oävet. Men sedan går det snabbt utför. Linnet känns som en total dealbreaker för mig. Jag kör första spåret igen istället…

    • doomionista skriver:

      Linnet är en styggelse av sällan skådade mått. Någon behöver snacka allvar med 3,14.

      • Karl Svavel skriver:

        Ja titta bara på screenshotet från Youtube. Till vänster en relativt ordinär elaking med smink, kedjor, nitar och uppochnervänt kors, inga konstigheter. Till höger…jag tänker Toto eller värre.

      • doomionista skriver:

        Ibland blir det så där fel. Jag tänker på spanska Helevorn, där samtliga medlemmar ser ut som om det gått ut musikhögskolans jazz-fusion-linje med höga poäng i ämnena ”instrumentfattning” och ”pottklippning”.

Kommentera

