Doomkalendern 2013, Lucka 13

Postat: december 13, 2013 av doomionista i Uncategorized

Okej, nu är det dags för en av de mer udda lovecraftinspirerade skivor jag hört. Andra plattan med finska Dawn of Relic, Lovecraftian Dark. Till största delen bjuder sångaren Mika Tönning (lagom till tredje fullängdaren Night on Earth utbytt mot Ville Lind från inte helt oävna doomorkestern Seith) och hans glada gamänger på gansak ordinär melodisk dödsmetall av den göteborska skolan.

Inget fel med det. Som i exemplet här nedan.

Tvillinggitarrer och Sassesång, skulle mycket väl kunna ha varit Gates of Ishtar. Sånt måste jag ju nästan gilla per automatik. Det är på låt elva som det blir konstigt. På ”It Dragged Her to Dark…” (låten finns så klart inte på Youtube, för det vore att göra det för lätt för mig) släpper Mika lös sin inre Dan Swanö och levererar någon sorts gothpop. Inte i sig oävet, men i sammanhanget så totalt apart. Sen kommer ”Snowfall” och släpper lös finsk lättopera av den sort som jag personligen har ytterst svårt för. På ”Dormant from Riasmagoria” blir det Dan Swanö-goth av både manlig och kvinnlig sångare. I ärlighetens namn är det nästan det här jag tycker att det är det här som Dawn of Relic borde ägna sig åt för det är rätt svängigt. Förmodligen är jag ensam om att tycka det då Night on Earth-plattan liksom drar mer åt Cannibal Corpse-hållet än Edge of Sanity. Sista låten i den märkliga kvartetten heter ”Phantasm and Evenfall” och låter ärligt talat inte bara till namnet som om Dani Filth skulle spelat in en duett på första Dark Tranquility-plattan.

Som jag förstår det så är detta den tidigare outgivna ”The Story of Rose Haven”-demon. Lite sorgligt att det inte blev något med det.

Hela Dawn of Relics diskografi står att finna på Spotify. Även den textmässigt bra mycket mer lovecraftinspirerade och svartmetalldoftande första plattan One Night in Carcosa.

Extrapoäng ska dessutom has för att de har tonsatt min favoritdikt av Lovecraft ”Nemesis” på Night on Earth.

Bonusvideo: Som en tjänst till twitterföljaren @standupmackan som efter gårdagens Portal-orgie undrade om jag någonsin försökt med något han kallade ”musik”, som om sånt någonsin åkallat varelser från bortom stjärnornas barriär. ”I Saw Mommy Kissing Yog Sothoth”

Kommentera

