Doomkalendern 2013, Lucka 16

Postat: december 16, 2013 av doomionista i Doomkalendern 2013
Etiketter:,

Det är ny vecka i Doomkalendern och det är dags för ett nytt tema. Jag tänker därför passa på och göra en snygg övergång. Från lovecraftinspirerat till stoner via lovecraftinspirerad stoner.

Hesper Payne är ett stonerband från Newcastle upon Thyne. En stad som olyckligtvis mest är känd för den genomsnittlige svensken som spelplats för den pågående sociala frontalkrocken ”Geordie Shore”, samt möjligen som producent av olika former av Ale. Hesper Payne trancenderar dock både knullande alkisbrats och traditionstyngd brun ale. Stoner-ettiketten är både svagt och snett påklistrad  de skulle lika gärna kunna vara sludge eller dödsdoom eller ohelig cirkusmetal (som Evilrobotics benämnde dem). Jag har ett minne att jag fick dem introducerade för mig som stoner och eftersom musiken har en våldsamt psykedelisk ådra har ettiketten suttit för mig.

Egentligen så är det mer som om King Diamond hade börjat spela lovecraftinfluerad dödsmetall, ett progressivt kaos helt enkelt.

 

För er som vill smaka lite mer på galenskapen rekommenderar jag Hesper Paynes bandcampsida där allt material de spelat in finns att köpa till ”name your price”.

kommentarer
  1. Är Electric Wizard för mainstream för att dyka upp denna vecka?

Kommentera

