Doomkalendern 2013, Lucka 20

Postat: december 20, 2013 av doomionista i Doomkalendern 2013
Etiketter:,

Det lackar emot jul och det är dags att tänka på att fånga in några av de absoluta giganterna i stonerscenen. Vi börjar med britterna i Electric Wizard.

Electric Wizard, bildade 1993 i Dorset, är knappast okända för den som gillar Stoner, en av hörnstenarna i den moderna stonerscenen snarare. Så det vore generalfel om jag inte tog upp dem i kalendern. Doomfrämjandet har ett lite ambivalent förhållande till eltrollkarlen då de visserligen spelar jävligt grym doom, men bandets primus motor Jus Ob0rn har en ganska oskön syn på det här med estetik. När han kurerade en dag på Roadburn var det tydligen uteslutande skräckporr från 70-talet som backdrop för banden.

 

Ärligt talat, sådär fräscht om ni frågar mig. Visst, jag kan förstå att man gillar sjuttiotalets estetik och det finns säkert dem, Jus Oborn är uppenbarligen en av dem, som tycker att exploitationvågen var där filmkulturen peakade. Själv är jag väl av åsikten att sånt där är likt svastikaporr något man håller på med bakom lyckta dörrar och fördragna gardiner. Gilla det för all del, jag ska inte stoppa dig, men frågan är om man vill ha det på storduk under en konsert.

Samtidigt kan jag inte annat än säga att de två spelningar jag sett här i Stockholm med Elecric Wizard var väldigt bra. Den ockulta stonerrocken levereras stabilt och kan man leva med att deras merch är sån man inte bär utanför en Electric Wizard-konsert så är allt tiptop.

kommentarer
  1. Vafalls? Du borde fortsatt temat Lovecraft-stoner och inkluderat ”Dunwich”. Med dess stenhårda video (gjord av ett fan) dessutom. http://www.youtube.com/watch?v=csYfg6cxUp4

    Vafalls?!

Kommentera

