Bäst ov 2013 – Sverige

Postat: december 27, 2013 av doomionista i Årsbästa
Etiketter:, , , , , , ,

Det är dags igen. Den tiden på året och allt det där. Jag vet att de som skriver i riktiga gammelmedia har pressläggning på sina bästalistor i typ september, men jag väntar alltid till sista stunden. Så vad har Doomlobbyn gillat med 2o13?

Det har, så långt jag sett, varit ett halvdant år för ren doom. Inte mycket som lockat mig i den banan. Men för sludge och stoner har det varit ett fantastiskt år, så det väger ju upp en hel del. Som vanligt är jag för lat för att innbördes rangordna släppen. Har du kommit ombord på den här listan hör du till det bästa som hänt under 2013 och får vara glad och nöjd med det.

För att inte sänka din webbläsare delar jag upp den här listan över ett par poster. Först ut: den svenska scenen.

Det var i år vi såg första demon från Värmlandspôjkarna Mammoth Storm. Nytt material är på gång under första halvan av 2014 och jag har en känsla av att vi kan återvända till det här gänget inför nästa års lista.

Sverige höll flaggan högt i år och vi fick spännande släpp även från Örebros egna Maskin, som släppte två stycken svängiga stonerboogielåtar på Bandcamp. Även de lovar att släppa nytt material inom en inte allt för avlägsen framtid.

Bland svenska band som släppte riktigt jävla gedigna fullängdare  hittar vi Serpent Omega som dundrade ut en riktigt brötig och brutal platta. Riktigt driv och ursinniga ångestskrik från Pia Högberg, en av sveriges råaste röster.

Från Vetlanda kommer Koloss, som släppte ett av mig efterlängtat andra album i år. (Skivan har färre låtar och bara tio minuter längre speltid än End of the Chayot som räknas som EP på Metal Archives.) Hur som helst är det här en sludgemacka som definitivt är värd att lyssna till även under året som kommer.

Från ingenstans dök The Moth Gatherer upp på min radarskärm. Ännu ett i raden av 2013 års fantastiska sludgesläpp. Ta en titt på videon till A Falling Deity nedan. Låten i sina fulla obeskurna 8 minuter hittar du på Bandcamp.

I avdelningen meditativ post-drone med insektstema släppte Ohmu tre underbara låtar för den som vill släcka all belysning och bara svepas iväg i ett stillsamt ljudlandskap.

Från Göteborg kom årets bästa platta i kategorin psykedelisk space-rock. Döpta efter Mr. Omloppsbana himself, Yuri Gagarin.

Har jag glömt något som förtjänade att vara med på den här listan? Säkerligen, årsbästalistor är inte en exakt vetenskap och hur många olika skivor kan man lyssna på under ett år egentligen? Skäll på mig i kommentarerna eller på Twitter.

Någon av de kommande dagarna får ni se min internationella årsbästalista.

Band jag vet jag missat för att jag inte hunnit lyssna nog på dem:
Kongh – Sole Creation
Pyramido – Saga
Ocean Chief – Sten
Cult of Luna – Vertikal I/II

Edit: Honorable Mention går ut till brötgänget Karpis som släppte gryma King Slave, men som har så dålig Youtube-närvaro att jag inte kunde hitta något att länka. Ni får hålla till godo med Bandcamp.

kommentarer
  1. ChristerMagister skriver:

    Tack för en inspirerande lista! Saknas något? Ja, jag tycker att Goatess saknas. De släppte ett bra album 2013 och jag har skrivit om dem här: http://schoolsoutchristermagister.wordpress.com/2014/01/24/the-order-of-israfel-och-goatess-pa-pussy-a-go-go/

Kommentera

