Doomkalendern 2013 – Lucka 4

Postat: december 4, 2014 av doomionista i Doomkalendern 2014
Etiketter:

Jag har tagit emot ett par önskningar på innehåll i Doomkalendern och eftersom jag är en fullservicelobby så vore det mig främande att inte fjäska för allmänheten. Först ut är Twittraren @DaniElOman som ville se en lucka med finska svartmetallarna Beherit.

Finsk black metal håller sig oftast till rötterna, det är antikrist, getdyrkan och rens i lika dela. Så även i Beherits låtkatalog med höjdpunkter som Goat Worship.

Men, precis som i Norge och Sverige. När trummisen blir för gammal och nedsupen för att hålla takten köper finnarna in en trummaskin och börjar producerar ”dark ambient blacknoize”, ”satanic industrial hellblasts” eller något liknande. Detta är känt i vidare kretsar som som ”Lex Ulver”.

Tredje plattan Electric Doom Synthesis (1996) är precis den sortens märkligheter som jag väntar mig av ett svartmetallband som hunnit mogna lite. Å andra sidan är den rätt bra för den som gillar industrikomp, vindblås och viskningar. Inledande spåret Ambush med sin atonala slinga och sitt väsgurglande till sång skulle till exempel passa vansinnigt bra i en skräckfilm. På den skalan ger jag skivan fyra Mordorfilarmoniker av fem möjliga.

Kommentera

