Doomkalendern 2014 – Lucka 9

Postat: december 9, 2014 av doomionista i Doomkalendern 2014
Etiketter:

I går kväll ägnade det Doomfrostska hushållet sig åt julpyssel. På riktigt. Fru Doomfrost hade i ett svagt ögonblick hamnat på Panduro och köpt julkortspyssel. Så där satt vi med händerna fulla av klister, glitter och små utstansade guldänglar som blåste i domedagsbasuner. Den som känner oss inser att detta i princip var en nära döden-upplevelse.

Memento Mori, minns att även du ska dö. Så här i julhandelns tider är det lätt att göra det. Så dagens muntergök-tema är helt enkelt döden.

På tal om Memento Mori, jag minns helt klart när Rhymes of Lunacy kom och eftersom Talk of the Town-Thomas inte riktigt fyllde Messiahs skor på Chapter VI så borde Rhymes ha snurrat i bekantskapskretsen. Men jag sitter här och lyssnar på den via Spotify och minns fan inte en enda låt. Det som kanske är värt att kommentera är hur ofantligt mycket Conspiracy-era King Diamond det låter emellanåt.

Å andra sidan. ’93 hade jag redan upptäckt My Dying Bride och slagit in på en väg som inte skulle leda mig tillbaka till klassisk doom förän långt mycket senare.

Men nu var det inte mina ungdomssynder vi skulle prata om, utan döden, den stora utjämnaren, de fattigas siste vän, själva sminkandet av biskopen.

Jag antar att det är en del av stilen. Det är svårt att spela och sjunga forte fortissimo i moll och Largo Larghissmio om solsken, kaniner och ystra kalvar på grönbete.  Även om Fall of Efrafa gör ett bra försök då.

Men för genomsnittsdoombandet så är det döden, begravningen och sorgen som är musan.

Givetvis ska jag inte bara ge er dysterkvistsbetraktelser och plattityder om doom. Jag har sparat det bästa till sist. Vad sägs om ett death/doom/neofolk-band från Pakistan?

”Jamen nu tacklar du av Doomfrost”, säger ni säkert nu. ”Dionysus är såå jävla Nytorget 2012, de släppte ju fan sin EP på svenska Salute Records.”

Okej då, klockan är mycket och jag ville ha något som ändå passade lite bra in på det generella död- och begravningstemat. Men jag är inte den som är den. Vi tar helt enkelt ett Lahore-band ur den lite brötigare skolan då.

Kommentera

