Doomkalendern 2014 – Lucka 15

Postat: december 15, 2014 av doomionista i Doomkalendern 2014
Etiketter:,

Det är med viss skam jag erkänner att jag börjar sacka efter i produktiviteten. Gårdagens lucka blev en cop-out och dagens blir inte mycket bättre. Jag lovar att hitta på något riktigt kul åt er för resten av veckan. Men idag får det bli tema Belgien.

Landet som framför allt har gjort sig känt för ovanlig grymhet mot öl samt en väldigt hög kvalitet på serier och choklad brukar inom doomfrämjandet gå under namnet ”Europas sämsta land”.

Det här är möjligen lite orättvist, men det finns doomfrämjare (som ska förbli onämnda) med gott om empirisk erfarenhet av spanska nederländerna (som regionen brukade heta innan de fick någon sorts nominellt sjävlvstyre i form av ett dysfunktionellt parlament).

Belgien är nämligen inte bara Jaques Brel och Nederhop. Det finns ett par utmärkta band som skakar av sig krieek-fyllan och levererar tunga ljud. Så häll upp ngåot som heter som ett ankläte i ett spexigt glas, fyll en skål med choklad som ser ut som räkor, tänd en smurf och håll i hatten så kör vi.

Det belgiska band ni säkerligen har hört är så klart sludgeduon SardoniS, av många ansett som det finaste Belgien har att ebrjuda sen filmen Man Bites Dog.

Men det finns mer. Särskilt Amenra är väl värda att lyssna in sig på. Ganska standardiserad post-sludge. Ångestskrik, växlande tempo och musikalisk dynamik. Men av ypperlig kvalitet. Helt klart värt att lyssna på.

Svärmorsdrömmarna i 30,000 Monkies spelar fullständigt acceptabel psych trots att de få Bongripper att se ut som det gäng satanistiska bikers en tycker ett band som Bongripper borde bestå av.

Allvarligt, talat… då den som ser tuffast ut i bandet är Shaggy i den rosa skjortan är det dags att prata med en stylist.

När vi ändå är inne på det psykedeliska och flummiga så kan jag rekommendera Hypnos 69 som levererar stadig retropsych på den subtilt namngivna tyska skivbolagsettiketten ElektroHasch.

Vi ska alldeles straxt avsluta vår belgiska odyssé, men jag vill tipsa om två till band. Först väldigt tunga sludgebandet Blutch.

LIte svängigare instrumentalstoner, från en demo släppt för bara några dagar sedan, bjuder Motsus på. Det var faktiskt upptäckten av dem som fick mig att tänka att jag kanske ändå måste ta Belgien lite i försvar. VIsserligen tycker jag alltid att det är lite fånigt när instrumentalstoner klockar in på under halvtimmen per låt, men det här är en låt som jag so far ändå känner tål att köras på repeat (det fåniga lilla breaket runt 2,30 till trots).

Kommentera

