Doomkalendern 2014 – Lucka 16

Postat: december 16, 2014 av doomionista i Doomkalendern 2014
Etiketter:,

Det är dags för lite svartmetall tror jag nog ändå.Om inte annat så för att svartmetall är en så oerhört populär genre hela världen över. Om du inte kan hitta någon annan hård musikstil i ett land så nog fan hittar du en kille som sitter med corpse paint och en portastudio på pojkrummet och plågar en gitarr till satans ära över halvdant programmerade trummbeats.

Svartmetall är den nya punken, alla kan göra det, låter det illa så är det bara rått. Och för att vara en kultur som i så hög grad bygger på misantropi och asocialitet så är svartmetallarna väldigt välkomnande för andra outsiders.

Ibland är det sjukt bra kvalitet, som Dhishti från Sri Lanka som jag tipsat om förr.

Både låtproduktionen och videon är väldigt bra.

Ibland är det mer primalt och ursprungligt men ändå av rätt hög klass, som algeriska Taddart.

De olika länderna i Sydamerika har ju alltid varit jävligt pålitilga leverantörer av rå oslipad metal, gärna med omslag som är mer pubertalt entusiastiska än snygga. En av mina favoriter i den här generen är Bolivianska Kulto Maldito.

Kulto a la Bestia kom 2008, men har den sortens tidlösa kvalitet som gör att den lika gärna hade kunnat komma på det tidiga nittiotalet.

För att bevisa den tes jag lade an i början av bloggposten tänker jag nu ta ett jättekliv till Grönland. Kunuk Grønvold bor i det lilla samhället Ilulissat vid Diskobukten och är om inte Grönlands ende svartmetallare så i alla fall den mest profilstarke. Med sitt projekt Temple (Sedemera omdöpt till The Perfect Mass) serverade han svartmetall och med Greenland 666 levererade han svartmetallcovers på Iron Maiden. Jag anväder imperfekt eftersom jag inte hört något av honom på ungefär två år sen han dedikerade låten Sede Vakante (49 views på YouTube) till den avgående påven.

Ur avdelningen för omåttligt rå produktion plockar jag Kazakhstanska Black Crypt. Ett bevis för att bara viljan finns så behöver en inte förnedra sig till att ha en basist i ett svartmetallband. Medlemmarna Necrothrone och P.D. fyller varenda ledig milisekund med skrammel ändå. Det svajande ljudet får mig dessutom att misstänka att allt är inspelat på en kassettspelare som någon lagt under kuddar i replokalen.

Full pott för entusiasm.

Från Nepal kommer Vhumi, ett band som följer den nepalesiska traditionen av att sätta svartmetallsång på musik som annars låter mest som vanlig hårdrock (tro mig, säkert hälften av de nepalesiska band jag hört låter som om de sjunger Frozen Moon till någon låt från Somewhere in Time).

Det totala förkoppsligandet av soloprojektsandan måste ju pakistanska/balochistanska/afghanskaTaarma vara. Komplett med riktigt fult omslag på EP:n Sorrow of my Ancenstral Spirits.

För en sista video återvänder vi till Sri Lanka och ser på när Necro Horde spelar Doom Awaits live. Corpse Paint, mangel och svärsonsfrisyrer.

Det får vara allt för dagens exkursion i svartmetalland. Hoppas ni har uppskattat den.

Kommentera

