Doomkalendern 2014 – Lucka 17

Postat: december 17, 2014 av doomionista i Doomkalendern 2014
Etiketter:

Ibland stöter jag i mitt letande efter bra, och/eller exotisk, metal som är så obeskrivligt konstiga att jag knappt vet vad jag ska göra åt dem. Idag blir det dags att lätta mitt sinne. Först ut det sydafrikanska instrumentalfolkmetalbandet Haggis and Bong.

Det här är svårtrumfat. Ärligt talat. Den här videon är nog i sig lika konstig som beslutet att döpa bandet. Å andra sidan… vem har inte presenterats för en ångande portion haggis och tänkt ”Om jag bara hade en rejäl hövding att klippa innan så skulle det här nog gå ner.”

Departementet för entusiastiskare än bra har förmodligen holländska Heretic som sitt husband. Jag har tipsat om The Devil, My Saviour tidigare men nu hittade jag den här fina live-videon också.

Vem den glade stripparen är känns väldigt osäkert, men visst känns det som något som bara händer när ett holländskt band spelar i Finland?

Ur arkivet för extra allt så tar vi fram Evil United med deras hit Viking Funeral.

Alltså… låten i sig är väl inte fruktansvärt illa… men den gränslösa lök på laxen-videon… hur mycket eld och vikingaskepp och tuffa pipskägg på basister kan en trycka in i en enda video?

Windhoeks stoltheter Arcana XXII har varit på bloggen tidigare, när jag gjorde en lite mer ambitiös genomgång av den sub-sahariska scenen för ett par år sedan. Men givetvis vore det generalknas att inte ta upp detta allvarligt menta försök till att ta sig in i Guinness rekordbok för ”allra mest skorrande ‘R’ i en sång.”

Det här måste ju ändå ha varit en engångsföreteelse säger nu de mer välvilligt inställda delarna av läsekretsen. Ni… har… fel… Arcana XXII:s videografi är vad som händer om en introducerar colour inversion filter till en medialektion på gymnasiet. Bonus för Remember Forever-videon som är inspelad på WGT-festivalen i Leipzig men inte ens synen av Agra-området och alla gother gör det bättre.

Moçambiqueiska Scratch är ett fantastistk band. Inte oävna, men visuellt jävligt förvirrande. Jag skulle kunna köra en hel jämra bloggpost med bara deras videos för att de är så vanvettigt skumma. Jag väljer baladen Tá Frito på grund av sångaren Rock Manuels maffiga skinnrock, att de står på en pir och rockar samt klippen med de håra HD-killarna.

Men ärligt talat, kolla in lite Scratch-videos. De är om inte annat jävligt kreativa. Kolla också in Loku Unga Lavi Tsika-videon och säg om inte basisten Albano har den mäktigaste rock med upp-och-nervända kors ni någonsin sett.

Kommentera

