Doomkalendern 2014 – Lucka 18

Postat: december 18, 2014 av doomionista i Uncategorized

Idag tänkte jag ägna åt Colombia, som en hälsning till min kompis MGB som just nu befinner sig där för att fira jul. Givetvis behöver en ju känna till den lokala kulturen för att komplettera upplevelsen. Veta vilken merch som ska plockias upp och skickas till doomkvarteret och så där.

Först ut kommer dödsmetallarna Nameless

Nameless har inte gjort mycket väsen av sig sen debuten 2001 förutom en best of CD med material från debuten och demosarna som släpptes på peruanska Demonic War Cult Productions 2013, men listas forftarande som ”aktiva” i Encyclopedia Metallum.

Jag skulle kunna göra ett skämt om stoner från Medellín, men jag tror jag undviker så lågt hängande frukter. The Wicked kör rätt klassisk retro-fuzz-stoner som inte skäms för sig.

Misty Fate kör klassisk göteborgsdöds. Alejandro Caldas som sjöng på Embracing the Death-skivan (som den här låten är tagen ifrån) till och med låter lite som Tompa när han skriker.

Colombia har, precis som de flesta sydamerikanska länder framför allt en döds- och black metal-scen. Men doombandet Lost in Darkness tycker jag levererar en ändå ganska kompetent dödsdoom.

Sångaren vet detssutom vikten av att plocka apelsiner medan han sjunger. Bara en sån sak. Vi kan givetvis diskutera den omotiverade nakenheten i videon men jag misstänker att ingen blir gladare av det. Jag förmodar att det är någon sorts katolsksatanistisk grej. Ni har i alla fall blivit varnade.

Få saker gör en väl så glad som att hitta en youtube-video där någon filmat av ett gammalt demo-fodral? Då vet en att det är old-school som gäller.

Dödsdoomorkestern Cruxifiction spelade in sin enda giv Resignación a la Muerte (Uppgivenhet inför döden) 1992 och sträcker därmed ut sina tentakler från förra milenniet.

Att kalla det primalt och spartanskt är att underdriva en smula. Produktionen är makalöst platt och trummorna skulle kunna stått sig bra på vilken tidig norsk grieghallspunk-inspelning som helst.

Men ändå är det lite charmigt. Jag har spelat i band som lät så här. Alla som spelade dödsmetall 92-93 har förmodligen gjort det.

Men vi måste snacka om det här med vikingametall. Vad fan är det som leder till att colombianer startar ett vikingametallband vid namn Horde Thor? Kokain är i sanning en obarmhärtig härskarinna.

Vad är det för fel på Conquistador-metal eller Muisca/Chibcha-metal?

Well, you be the judge. Kuza Xué är det enda Chibcha influerade band jag hittat so far och det låter inte roligt. Musiker-metal för folk som tycker det är för lite fusion-jazz på Dream Theatres skivor.

kommentarer
  1. Walle skriver:

    Ser fram emot den Polska luckan :)

  2. MGB skriver:

    Mistyfate och Lost in Darkness är kanske enklast att känna igen stilen i, det låter som metal jag är van vid, men tycker nog också de drar de längsta stråna. Jag är även svag för riktigt ”true” grieghallsinspirerad garageblack som Cruxifixion – tycker att stavningen och loggan i sig är värda omnämnande!

    Vill även passa på att tacka för dagens lucka, och ge tillbaka en av mina colombianske melodic black-favoriter Freezing Darkness som bl a spelar på avdiska instrument som Charango och Zampona: https://www.youtube.com/watch?v=Ag7u_iL4Hvs

Kommentera

