Doomkalendern 2014 – Lucka 19

Postat: december 19, 2014 av doomionista i Uncategorized

Jag tänker göra ett tillägg till luckan med Sci-Fi inspirerar doom.Om inte för annat så för att få köra en till video med Farflung.

Men också för att jag kom på att jag glömt bort en av Black Sabbats riktiga sci-fi klassiker.

Ja, jag vet att ni väntade er Planet Caravan eller Symptom of the Universe men nu råkar jag vara den enda personen på den här planeten som tycker Dehumanizer är en minst lika bra platta som Born Again.

Dessutom hördes röster som påtalade att jag hade utelämnat Electric Wizard, och det stämmer. Eltrollkarlen har ju förutom sin förkärlek till droger, mord och sex också återkommande teman och låttitlar som låter som en gammal Sci-Fi-rulle från 57. Som Priestess of Mars eller den här starkt flummig biten.

Sleep var på förslag, och nog har de i alla fall i sitt bildspråk en Sci-Fi-anstrykning. Och Matt Pikes mage ser ju ut som någon sorts astronauthjälm för Iommisk utforskning. Det får bli Inside the Sun.

Ytterligare ett band som jag undlät att ta med var Mars Red Sky. Jag får erkänna att det är för att jag, även om jag kände till dem till namet, aldrig har lyssnat på dem. Jag tar igen det nu.

Vi skulle kunna diskutera om huruvida Shrinebuilders emminenta Pyramid of the Moon eller om inspirationen för den låten är den näst största pyramiden i Teotihuacan (Månens pyramid) snarare än någon sorts Iron Sky för egyptier. Jag gick gå till låttexten för att uttolka.

To the earth for our feast of withering souls and reason
We turn to the moon
Sets upon sea of light
The non-returner soars
The opal rays beam preceptor on approach tenan
And glows lunar host
Ascendant freedom
Transference
Fuse the watcher at Jericho

Solklart som alla texter Barbadoom plitar ihop. (Jag tänker utgå från att det här kommer ur Cisneros penna snarare än Winos)

Kommentera

