Doomkalendern 2014 – Lucka 20

Postat: december 20, 2014 av doomionista i Doomkalendern 2014, Polen
Etiketter:

Ni får ursäkta min senfärdighet. Nu börjar kalenderprojektet ta ut sin rätt. Att inte ha bloggat någonting på ett år och sedan kräma ur sig en text om dagen blev lite tungt. Men jag ska försöka ro det här i land ändå.

Walle var inte först att önska sig en lucka om Polen, men eftersom  @thegreatnausea fått vara med och styra så många luckor blev det inget Polen, förutom ett gästspel i öststatsstoner-luckan, förrän ett extra önskemål damp in.

Jag finner det komplett onödigt att gå ut annat än jävligt hårt. Vi börjar med lite soloprojektsfuneral.

Czarna Rozpacz (Svart förtvivlan) är nu egentligen inte ett riktigt soloprojekt, eftersom de tycks vara två medlemmar. A och G.H. tillsammans har de dock inte bokstäver nog att bilda ens ett namn. De är dessutom jävligt trve vad det gäller att kommunicera med allmänheten. Fem facebookposter, den sista 2013, med meddelandet om att deras debutalbum kommer snart.

Om Czarna Rozpacz faktiskt håller vad de lovade senast 7 juni 2013 och ”snart” släpper sin debutskiva så kommer ni kunna säga att ni hade koll på dem redan innan de sålde ut. Precis så snäll är jag.

Från minimalistisk funeral till ”extra-allt”-stoner. Polens stonerkungar Belzebong och Weedpecker har jag ju redan bjudit på så idag får ni en giv med brötig stonersludge signerade Satelite Beaver.

Satelite Beaver tyckte själva att namnet var lite väl otufft så de gick vidare i sin existens och blev till Sunnata (Sanskrit för Intighet eller Tomhet) och släppte tidigare i år albumet Climbing the Colossus som jag tycker ni ska ta en titt på på Bandcamp.

Vi fortsätter med stoner och presenterar ett band som sjunger på Polska, eller vad jag förmodar är polska eftersom de är från Polen och jag inte försår ett ord av vad de sjunger, Alice in Weedland.

Polen är helt klart en av östeuropast stabilast leverantörer av stoner. Men det är inte bara pårökt metal som är stor i Polen. Givetvis vore det kardinalfel att inte nämna de två största polska exporterna sen buffelgräsvodka och parlamentariskt kaos.

Polens grand nestors vad det gäller metal måste ju vara Vader. På senare tid har de framför allt producerar videos med CGI av blandad kvalitet, men på De Profundis från -95 vad det fortfarande grynig video och chroma key som gällde.

Jag tror i ärlighetens namn att videon inte är från originalsvängen av De Produndis utan snarare inför återutgåvan från 2003 som den här inte helt väntade covern också kommer ifrån.

På tal om covers så kommer polska giganterna Behemoth (ni trodde väl inte jag skulle utelämna dem) alltid vara förknippade med när de körde Turbonegros I’ve got Erection som extralåt på Arvikafestivalen. Jag hittar inte något klipp därifrån, men åtminstonde från norska Hovefestivalen.

Polen är ett döds- och svartmetall-land, defintivt. Om jag ska tro Metal Archives så finns bara tre aktiva band som själva kategoriserar sig som ren doom. Det blir lite bättre om vi kollar på olika varianter som dödsdoom och svartdoom så klart. Men ett av de tre tänker jag damma av här. Necromantical Screams, förmodligen döpa efter Celtic Frost-låten med samma namn.

Nåja, för min del är det den polska stonern som gäller och jag tänker avsluta med ytterligare två band som jag lite orättvist utelämnade från min genomgång av öststatsstoner. Först ut, döpta efter Kubriks Dr Strangelove får vi väl förmoda, Major Kong.

Jävligt bra och svängig instrumentaldoom precis som vi har vant oss att vänta oss från Polen.

Sist ut, om ni har nästan fyrtio minuter till övers för att njuta av lite tungheter. Bandet vars namn jag inte kan höra utan i mitt stilla sinne lägga till ett ”motherfucker yeah!” trots att referensen är helt upp åt väggarna fel. Från Lublin, Dopelord.

Den som har lite mer bråttom och inte vill se ett svajigt trettiosjuminuters liveklipp klickar här och lyssnar på elva minuter med låter Pass the Bong istället.

kommentarer
  1. Walle skriver:

    Man tackar och bockar, ska försöka överrösta eurotechnon här på Lanzarote med lite riktig musik.

Kommentera

