Doomkalendern 2015 – Lucka 6

Postat: december 6, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:

Det är andra advent och doomkalenderns mammutvecka avslutar med det bästa i mammutväg, så klart. Ni trodde väl inte att ni skulle slippa de två mest uppenbara banden i genren?

Vi drar igång med italienarna i Ufomammut.

Förutom att vara det odiskutabelt bästa bandnamnet på ett psychband ever så är Ufomammut också helt jävla outstanding. De har levererat högklassig psykedelika sedan debuten med Godlike Snake för femton år sedan.

Jag missade dem nu när de var här senast, eftersom jag hade halsfluss och låg och yrade i mitt eget svett. Men har sett dem en gång live och det var jävligt tungt och bra. Att inte ta chansen att se Ufomammut live är att slösa bort den.

Ja, jag vet att videon ovan är nästan en timme lång. Men, för det första är det värt det och för det andra så borde ni doomionista-läsare ha vant er vid det här laget.

Men för den som vill ha en quick fix så går det bra att lyssna på ett av Sveriges just nu allra bästa band.

Det här är alltså tredje året i rad jag tjatar om Mammoth Storm. De däckade mig med sin första Demo 2013, de släppte den helt monumentalt tunga EP:n Rite of Ascension 2014 och i år kom fullängdaren Fornjot.

Egentligen hade jag tänkt hoppa över bandet i Doomkalendern eftersom Fornjot har (Spoiler) en givet plats på årsbästalistan men efter ett par lucköppningar började folk fråga ”Var är Mammoth Storm”. Svaret blev därmed ”Andra Advent”.

För den som bor i Göteborg, eller har råd att ta sig dit nästa vecka, anbefalles Scorched Tundra-festivalen på Sticky Fingers. På Fredag blir det löjligt tungt med Pelican, Kongh, Monolord age of Woe och just Mammoth Storm.

Bonusmammut: Som tredje, helt givna, adventsmammut:
Bandet som inte tror på sparsamhet i namnet:
Mammoth Weed Wizard Bastard

Jag har inte hunnit lyssna in mig på debut LP:n, som i skrivande stund släpptes igår, men det är jävligt… jävligt fucking tungt.

Rejäla trummor, bastanta riff och oväntat klar och ren sång från basisten Jessica Ball. Gillar du Windhand kommer du att gilla Mammoth Weed Wizard Bastard, så jävla enkelt är det.

Tack för att ni härdat ut under en tung mammutvecka. Från och med i morgon blir det något helt nytt. De som gillar mina exkursioner i exotiska delar av världen kommer få sig något till livs när vi gör en djupdykning i ett just nu jävligt aktuellt land. Vi ses där.

Save

Kommentera

