Doomkalendern 2015 – Lucka 9

Postat: december 9, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:,

Vi har passerat tredjedelssträcket och det är bara femton dagar kvar till jul. Den syriska temaveckan fortsätter och idag ska vi lämna Damaskus och ta en titt på Crescent Moon dödsdoom från Aleppo.

Aleppo var Syriens största stad, men har de senaste tre åren befunnit sit på frontlinjen mellan Assads regeringstrogna och diverse oppositionella miliser och gerillor. Vilket gör att status för Crescent Moon är väldigt oklar. Ahmad och Besher (Inga efternamn givna) spelar också i black metal-bandet Theoria vars Facebooksida senast uppdaterade i Augusti med en postning från deras skivbolag.

Personligen föredrar jag doomen som Crescent Moon framför den i mina öron inte särskilt utstickande svartmetallen från Theoria. Det är givetvis en smaksak och knappast överraskande, men jag tycker dels om tyngden som levereras på The Wall of Light-EP:n och dels gillar jag att det förekommer orientaliska influenser i musiken.

Ni får ursäkta mig, även om jag gillade musiken väldigt mycket och tyckte de förtjänade att tas med i den här exposén så är informationen väldigt sparsmakad. Jag hade önskat kunna berätta mer om Ahmad och Beshers öden eller hitta åtminstone någon lite längre intervju. (Det finns en kort email-intervju på franska för den som är lagd åt det hållet.)

För den som vill höra mer finns både Crescent Moon och Theoria på Bandcamp. Till ”Name your price”-köp. Så ni kan antingen sponsa eller plocka in billigt allt eftersom ert samvete bjuder er.

I morgon blir det mer doom från Damaskus, vi ses då.

EDIT: Av misstag inledde jag den är bloggposten från början med Damaskusbandet Buried By The Last Tragedy. Nu är det korrigerat, Buried By The Last Tragedy får komma på som bonuslåt här på slutet.

Save

Kommentera

