Doomkalendern 2015 – Lucka 11

Postat: december 11, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:, ,

Det finns ett par säkra kort. Vi föds, vi dör, däremellan betalar vi skatter och varje land som har ett hårdrocksband har ett band som är inspirerat av H.P. Lovecraft. Faktum är att det där med skatter är mer av en riktlinje när jag tänker på saken.

I Syriens fall är lovecraftbandet den syrisk-amerikanska duon Innzmouth som spelar den för temat inte allt för ovanliga genren Funeral Doom.

Jag ska vara helt ärlig med er. Om det inte hade varit för att JorZine (en av de bättre källorna för metal från mellanöstern btw) listar Innzmouth som ett syriskt band hade jag trott att The Reverend John Hex hittat på allt hemma i Massachusetts.

I grenen, vaga kopplingar till en nationell scen tar Innzmouth förmodligen priset. Facebooksidan sköts helt och hållet av John Hex. Den syriska halvan av bandet består av en sällsynt svårspårad, men produktiv, gosse vid namn Demon of Darkness. Han är listad på fler soloprojekt än vad Cthulhu har tentakler i ansiktet och ska enligt uppgift även ha spelat keyboard på ett par släpp med polska Lovecraft blackened funeral doom-bandet Gurthang.

Mellan 2009 och 2012 hade Demon of Darkness bandet Blackspell, tillsammans med Jeremy ”Kobol” Krimmel (ännu en amerikan, som för övrigt även föregick John Hex som gitarrist i Innzmouth, ni kanske anar varför jag känner mig lite misstänksam) som spelade en rätt svängig black metal måste jag väl erkänna.

Under 2009 och 2010 spelade demonen dessutom in svartmetall under namnet Nokturnal Forest tillsammans med Azatoth från Gurthang.

Nokturnal Forests platta (som ni kan se på youtube-videon ovan) är något av ett genombrott. Här får jag första tecknet jag hittat på att Demon of Darkness över huvud taget har något med resten av den syriska scenen att göra. Amhad från Crescent Moon bör ni minnas från lucka 9.  Svartmetallen i fråga låter mest väldigt tidigt norskt… bättre än jag kommit att vänta mig av soloprojekt från svårtillgängliga länder faktiskt.

På Orthodoxblackmetal.com hittar jag sen faktiskt en intervju med Demon of Darkness, och en bild där han inte har corpsepaint. Det är med viss känsla av triumf som jag sätter ”plausible” på hans existens och räknar in Innzmouth till de syriska banden.

Sammanfattningsvis måste jag säga att Innzmouth inte är mina syriska favoriter. Jag gillar Lovecraft och jag gillar funeral doom. Men bägge är varningsklockor för att det kan vankas akut pojkrumsrunkighet, något Innzmouth tangerar emellanåt. Då tycker jag bra mycket bättre om Gurthang som har mer variation i musiken eller det lilla jag hört med Blackspell som hade en sällan skådad poppighet i sin black metal.

Den goda nyheten, efter att just ha sågat bandet, är att ni kan köpa (eller bara strömma) hela Innzmouths fullängdare från Bandcamp.

I morgon blir det black metal för hela slanten, jag vet att ni har längtat.

Save

Kommentera

