Doomkalendern 2015 – Lucka 18

Postat: december 18, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:,

Ja, jag erkänner, doomkalendern är sen. När jag kom till jobbet i morse hade min kollega Jesper annordnat en mob med högafflar och facklor för att påtala denna detalj. Snabbt måste jag nu kränga ur mig något om fransmännen med det hipstrigaste namnet ever, Forest of Beards.

 

Som Gahndi’s Gunn (Sedemera Isaak) brukar uttrycka det, ”The longer the beard, the harder the sound”. Forest of Beards är någon stans mellan slätrakad och halvhård i det läget skulle jag nog säga. Men som bredbent gubbrockstoner är det inte oävet. Det finns en del catchy riff och melodier i deras låtar.

Men det skaver lite i min själ att deras skägg är så klena. I en ”forest of beards” borde alla se ut som åtminstonde Gabriele Carta från just Isaak, eller Ryan Giles från Red Fang.

 

Men nu ska det inte handla om italienska stonerskägg eller amerikanska dito. Även om det finns en svag koppling mellan Nevada-videon som inledde den här posten och Red Fangs Wires video eftersom medlemmarna åker sunkig bil i bägge. Men där tar det stopp.

Forest of Beards är en trio från Galliac, straxt nordost om Toulouse, en stad som stått där sen andra århundradet (vår tideräkning) och är mest känd för sitt vin, sin katolicism och att man efter Bartholomeinatten lät lyncha 74 av stadens 90 hugenotter. Bandet bildades, såvitt jag kan få ut någon information i den riktningen, 2013 och har till dags dato presterat två EP:s som finns tillgängliga på Bandcamp.

 

Det är väl egentligen allt som finns att säga om våra tre hipsterskäggiga fransmän. Vi har två dagar kvar av bandnamnstemat. Sen är det dan före dan före dan föra dopparedagen och vi hittar på något nytt på upploppet till lucka 24.

 

Kommentera

