Doomkalendern 2015 – Lucka 19

Postat: december 19, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:,

Goddamnit! Jag är sen igen. Det brukar brisera ungefär lucka 20 +/- ett par dagar så det är väl inte helt överraskande. Men Doomkalendern kämpar vidare.

Idag är näst sista dagen på avdelningen spexiga bandnamn som kurerades av min vän och kollega Jesper. Idag ska vi avhandla ett Norskt band som helt enkelt heter som det optimala styrelseskicket, Okkultokrati.

I gränslandet mellan black metal, sludge och punk regerar Okkultokraterna sedan 2008 vårt västra grannland.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg vem som först tipsade mig om Okkultokrati, men det kan ha varit A Fair judgement-Jarno, men soundet tilltalade mig med en gång. Det oerhört intensiva och punk-korta i deras låtar kombinerat med tyngden i deras riff får det att spritta i benen och skapar en vilja att dansa.

Jag utgår, efter att ha läst lite intervjuer med bandmedlemmar, från att bandnamnet valdes som någon sorts känga åt den elitistiska black-metal-scenen. Men ändå kan jag tycka att tanken med ockultokrati är lockande. Äntligen ett styrelseskick som inte hymlar med att det är baserat på okunskap och varmluft. Den förste som erbjuder sig att byta ut Svensk författningssamling mot Voynich-manuskriptet har fan min röst.

Keybordisten Pål Bedrup (han började som gitarrist men skadade sin hand 2013 och kunde inte fortsätta spela stränginstrument) spelade tidigare i blackened hardcore (är inte det i princip sludge?)-bandet Haust.

När Bedrup lämnade gitarren blev det en rockad där basisten Boris Lifschutz fick börja spela gitarr och rollen som basist vid livespelningar fylldes av Kjetil Nernes från noise/sludge-veteranerna Årabrot.

Det får räcka för idag. I morgon täpper vi till namnveckan med peruansk crust.

Save

Kommentera

