Doomkalendern 2015 – Lucka 21

Postat: december 21, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:

Okej, upploppet nu. Det är fyra dagar kvar till jul och jag har inget direkt tema. Tänkte istället ta och berätta en hjärtevärmande julanektdot.

Det föll sig så, för cirka två år sedan att min vän och kollega Jesper skulle sätta ihop en julspellista som han delade med supportavdelningen med uppmaningen ”Här, lägg till era bästa jullåtar!”, jag hatar jullåtar. Well, inte helt och hållet. Jag gillar en jullåt, ni har hört den förut.

 

Utan att kolla mina tillägg till listan, ett misstag ska sägas som inte har återupprepas, går Jesper glad i hågen hem till sina barn för att julpyssla. Allt är frid och fröjd ända fram tills…

Spellistan kommer fram till Christmas in Murmansk och lillgrabben (som bör ha varit runt fem då) plötsligt enligt Jesper ”förvandlas till en mänsklig ljuspartikel” och exalterat studsar runt i lägenheten. Detta var det bästa som den i övrigt schlagerpopälskande sonen hört, någonsin. Christmas in Murmansk gick varm i hushållet hela julen och Jesper var inte sen att beklaga sig över detta obegripliga faktum på jobbet.

Nåja, en femåring tröttnar nog ganska snabbt, förr eller senare övergår intresset för finsk ryssnostalgisk doom till ett intresse för Oscar Zia eller Loreen. Hade en ju kunnat tänka…

 

I höstas hade grabben sitt första skoldisko, där önskade hjan Christmas in Murmansk från DJ:en. På sin födelsedag, när han fick regera fritt över playlisten, spelades den så många gånger att den till sist drev morföräldrarna (som är pingstpastorer) ur huset. Det sistnämnda tackade i och för sig Jesper mig för. Nu närmar sig julen i det kollegiala hushållet så väl som i Murmansk och det gnälls återigen om hur jag fördärvat ungdomen med min djävulsknarkmusik.

 

Jag räknar helt lugnt en poäng för den mörka sidan och hoppas att junior ska vidga sitt intresse från Christmas in Murmansk till kanske ett par till av Kursks låtar åtminstone. Eller kanske ett helt nytt band, om ostalgi är grejen så är min rekommendation SHAKHTYOR (Inte att förväxla med fotbollslaget från Soligorsk), ett gäng glada tyskar som skriver instrumentalstoner inspirerad av sovjetisk industri, gruvdrift och rymdfilm.

 

Själva ordet Shakhtyor är ryska för ”gruvarbetare” och passar utmärkt till bandets monotona post-rock. Det är tungt och ihållande, precis som slitet vid brunkolsbrytaren eller nere i gruvorten.

Kommentera

