Doomkalendern 2015 – Lucka 23

Postat: december 23, 2015 av doomionista i Doomkalendern 2015
Etiketter:,

Det är uppestittarkväll på doomkalendern, framför allt för att jag behövde hjälpa en kompis till tåget i morse och resten av dagen har gått åt till julhandel, stekande av obcena köttbullar och önskan att min julsnuva ska ge med sig.

Den som hänger med på min twitter kan ha sett klippet ovan snurra förbi, men det är ett så fantastiskt klipp på alla sätt så ni måste se det.

Jag har ju alltid haft en soft spot för den afrikanska metalscenen. Det finns gott om bevis på det på den här bloggen. Och den andra saken jag har en tydlig soft spot för är kaniner.

Jag är säker på att Gunsmoke, som han kallar sig, säljer kaninerna till folk som äter dem eller som flår dem för att göra små hattar. Men dels är det en del av hur världen funkar och dels väljer jag att skita i det. Scenen när den store farlige läderklädde hårdrockscowboyen i sin civila outfit gullar med kaninen är TV-årets höjdpunkt.

Skinflint, som är med i tv-inslaget, brukar jag sällan prata om. De är visserligen ett av Botswanas mest framgångsrika band, men de är också  mer av ett botswanskt Iron Maiden än ett band som avhandlas på den här bloggen.

Vi gör ett undantag idag, det är ju ändå jul.

Känner ni förresten igen häxmästaren i videon? Han som slår ihjäl yngligen och skär ut hjärtat för att ge kraft till sin okove (en sorts talisman avsedd att ge kraft och evig ungdom enligt Skinflints sångare och låtskrivare Guiseppe Sbrana). Japp, vår gamle vän Botswanas hårdaste kaninfarmare, Gunsmoke.

Skinflint började spela ihop 2007 i Botswanas huvudstad, Gabarone. Deras målsättning har från början varit att väva in afrikansk mytologi och afrikansk musik in i hårdrocken för att skapa ett eget sound. Om inte annat så har det väckt uppmärksamhet och de har turnerat runt både i Afrika och i Europa. Samt varit föremål för både ett och två TV-reportage när media börjat uppmärksamma de botswanska hårdrockarna. (Missa för allt i världen inte intervjun med spektakulärt uppklädde KB i inslaget.)

Så… nu har ni fått nog material för att göra er en liten uppesittarkväll. I morgon blir det jullåtar.

Save

Kommentera

