Doomkalendern 2016 – Lucka 3

Postat: december 3, 2016 av doomionista i Doomkalendern 2016
Etiketter:,

Jag gillar covers mer än vad som är bra för mig. Mest av allt gillar jag covers som är totalt aparta, som när Dopethrone sjunger ”Ain’t no sunshine when she’s gone” eller när Cardigans sjunger ”Sabbath Bloody Sabbath”. Det där är, som amerikanerna säger, gammal hatt. Ni vet om min perversion och den är inte värd att göra en lucka om… igen.

Så, vad säger ni om ett burmesiskt blackened death-band som gör en Slayer-cover?

Deiwa Deithi är ett okänt antal burmeser och vad som låter som en trummaskin eller möjligen sydostasiens allra mest triggade trumset. De började som vanlig hederlig brutal death, med sång som låter inte fruktansvärt olikt någon som imiterar en gris.

 

Men de har, enligt vad information jag kan hitta, rört sig åt ett blackigare håll. Jag har inte hittat något som bekräftar den uppgiften per se, men det är i alla fall lite mer black-sång i Angel of Death-covern än i de övriga Deiwa Deithi-låtar jag hittat.

Burma är inte kanske den mest väldokumenterade scenen. Encyclopedia Metallum listar två band, inget av dem kommer jag diskutera här för jag hatar både groove metal och metal core med en passion.

Däremot gillar jag blackened grindcore, och därmed Burmas största export i den genren. Ressurection ov Ortho.

 

Jag ska inte svära på det, men efter att ha lyssnat igenom en stor del av Southern Dominions (The place to go för burmesisk metal på youtube om ni undrar) spread så drabbas jag av känslan att det inte finns en enda infödd trummis i Burma. Är det inte trummaskin så är det någon med ett så där lagom myanmarklingande namn som Andrew Schweinsteiger (Skinnplågare i Athurakel).

 

För den som vill testa på den burmesiska metal-världen så är Southern Dominion den bästa källan, de har visserligen inte uppdaterat sin youtube-kanal på ett år ungefär, men det finns jävligt gott om band där.

Den andra källan till all things Burma är Gloomysphere Records, som har en facebook-sida.

Vad väntar ni på? Ut och prova Burma.

 

 

Kommentera

