Doomkalendern 2016 – Lucka 9

Postat: december 9, 2016 av doomionista i Uncategorized
Etiketter:,

Okej, eftersom både Island och Grönland har fått sig en genomkörare i tidigare doomkalendrar räknar jag att det bara finns ett nordiskt land kvar att utforska. Låt oss besöka de knappa femtiotusen tappra vikingaättlignar som bor i den danska kolonin Färöarna.

Jag vet inte vad ni tyckte, men jag tycker nog det där är en av de mäktigaste videos jag sett. Nu för att ni inte ska tro att Hamferð bara är smäktande sånger och killar klädda som dödgrävare (som ett färöiskt Scepticism ungefär) så behöver vi ta en lite rivigare bit också.

 

Hamferð bildades 2008 i Tórshavn och har sedan dess hunnit med att vinna Färöarnas Wacken Battle och därmed en plats på Wackenfestivalen och även bästa nya band samt årets band vid Planet Awards (som jag tror är Färöarnas grammis, inte NASAS prisutdelning).

Annars är Färöarna mest kända för sin vikingmetal, med Týr som drakskeppet längst fram i flottan.

 

Det är inte oävet, men jävlar vad all vikingametal är svängig och uppåt. Halvvägs in i Sinklars Visa vill jag dansa på ett bord och häva mjöd. Vilket är en smula opassande till vårt nästa stopp på den Färöiska resan.

 

Hatursvart hade kunnat bli ett namn att följa, dessvärre ville ödet något annat. Såvitt jag förstår går historien så här:
Bandets gitarrist Rasmus Rasmussen var en välkänd Färöprofil, populär radiopratare och öppet homosexuell. Kort efter att han kom ut misshandlades Rasmus svårt av fem män och som en följd av misshandeln drababdes han av en depression vilken han också vårdades för. Under utredningen av överfallet så fick både Rasmus och hans familj ta emot hotfulla samtal.

Den här stressen och depressionen levde han med i några år. Hatursvart bildades 2010, tillsammans med bland annat sångaren Jón Hansen från Hamferð och den sjävlbetitlade debuten släpptes 16:e december 2011. I slutet av 2012 hittades Rasmus livlösa kropp i Viðarlundin-parken i Tórshavn, Rasmus hade tagit sitt liv.

 

 

kommentarer
  1. Du missar alltså århundradets största Färöiska Black Sabbath-stöld?

  2. elelr en doomig nationalskaldshändig folksång?

  3. eller jazzig undergångsfolkmusik med Yggdrasil (inte at förväxla med Svenska ditot)

  4. doomionista skriver:

    Jag funderade på Clickhaze, eftersom jag tycker de är bra. Men de föll ifrån eftersom jag tyckte det var för mycket postrock för dagens lucka. Kanske borde jag offrat Týr istället dock.

  5. doomionista skriver:

    Eivor hade jag missat helt dock.

  6. Eivor sjöng i Clickhaze som jag förövrigt såg live 2ggr i två olika länder.

Kommentera

