Doomkalendern 2016 – Lucka 10

Postat: december 10, 2016 av doomionista i Doomkalendern 2016

Okej, nu börjar luckförseningarna droppa in. Jag ber om ursäkt. Men det är bara att bita ihop. Ni ska få årets 24 bloggposter, jag lovar.

Utan att jag direkt planerade det så har vi nu täckt in hela den nordiska sfären. Det har dessutom varit en hel del bra doom. Så istället för att kasta oss iväg till något okänt land där två killar och en porta producerar satanistisk punk så fortsätter vi lyssna på doom ett tag till. Jag tänkte ge er en titt på den Estländska scenen.

Dawn of Gehenna är mer eller mindre Estlands Candlemass. De grundades 1993 av trummisen Aivar ‘Aiku’ Leimann som var ende kvarvarande medlem från anrika Mystique, som med sina rötter i det sena åttiotalet allmänt anses vara Estlands första doom-band.

 

Discrucior existerade mellan 1993 och 2000, gitarristen och sångaren ”Anc” har också varit sessiongitarrist för Dawn of Gehenna. Men ungefär där slutar likheterna. Discruciors sound är råare och mer black metal-aktigt. Men på tal om att vara Estlands Candlemass så har Anc setts med munkkåpa på scen.

Discruciator lyckades under sin tid främst släppa demon Mundus Subterranus.

Medlemmarna tycks ha gått över till pagan metal dock och återfinns numera i Tharaphita och Loits.

 

Ständigt denna hednametal…

Låt oss tänka på något som inte klär ut sig i päls och sjunger om forndom stora dagar. Ett doomband som inte lämnat in riktigt än är Hukknud Hinged, grundande 2007 och med två fullängdare under bältet har de sitt förflutna i thrashpunk-bandet Tigne Vile (arg visselpipa om Gogole Translate inte sviker mig).


Hukknud Hinged betyder ”Dödade/Mördade själar”

 

Goresoerd är visserligen inte doom för fem öre, men vem kan motstå en video med creepy garndockor? Inte jag, sorry… det går bara inte.

Nåja, vi avslutar med vad som är min estniska favorit. Bandet jag äger både CD-skivor och T-shirts med. Stoner-progressive-duon Talbot.


Ni får utsäkta det usla ljudet på liveklippet, men jag ville att ni skulle få se kaoset som Talbot genererar på scen. I studio är det mer kontrollerat och jävligt tungt.

Kommentera

