Doomkalendern 2016 – Lucka 19

Postat: december 19, 2016 av doomionista i Doomkalendern 2016
Etiketter:

Jag måste erkänna att jag på senare tiden har haft lite dålig koll på Japan, om vi bortser från Ningen-Isu som ju fick en hel lucka 2013 och de obligatorium som kommer dyka upp lite längre ner i texten, så det här blir lite en resa i återupptäckande för mig. Men vi börjar med genial sludge.

Corrupted är ett extremt framgångsfientligt band. De skyr mediauppmärksamhet och vägrar konsekvent att låta sig intervjuas. Trots att bandet är japaner och framför allt verksamma i japan är alla texter på spanska (Well, Garten der Unbewusstheit lär väl ha en del på tyska antar jag…). De släpper inget promotionmaterial och de enda bilder som finns på bandet är enligt uppgift bilder tagna av fansen på spelningar.

Att låtarna dessutom ligger någonstans mellan 10 och 79 minuter i längd skrämmer väl bort den genomsnittlige Sato eller Takahashi, men inte doomkalenderlyssnare.

Det är lika bra att vi tar och river av de obligatoriska på en gång.

Church of Misery, det stora japanska stonerbandet. Kända för att skriva svängiga knarkrocklåtar om seriemördare och för basistens enormt avslappnade hållning till var exakt på kroppen en bas skall hänga.

Gallhammer, duon Vivian Slaugher och Nina Reaper (samt i videon ovan även nu avhoppade gitarristen Mika Penetrator) är väl ungefär så anti-kawai som det går att bli. Arg sludge/drone med aggressivt framskriken sång. Bandet du tar fram till tröst när dina barn börjar försöka släpa hem Babymetal-skivor.

Coffins är det obligatoriska japanska doombandet och firade tjugoårsjubileum i år. Brutal dödsdoom av finaste sort. De har turnerat flera gånger utanför Japan och spelat i Stockholm minst en gång som jag vet med mig att jag missat.

Det är väl här också det känns obligatoriskt att nämna hardcorelegenderna G.I.S.M. vars spelning på Roadburn i våras (den första någonsin utanför Japan) jag hade turen att komma  in på.

Så… det var det obligatoriska Japan. I alla fall enligt mig. Det finns säkert de som är av annan åsikt (jag vet till exempel att jag har missat Boris). Men nu dyker vi in i det lite mindre kända.

Khola Cosmicas psykedeliska stoner är massiv, monoton och monumental. Riktigt bra skit helt enkelt. Jag hittar inte jättemycket infrmation om bandet men de EP-debuterade 2011 och släppte 2015 en split tillsammans med Ukrainarna i Bomg. Och de uppdaterar fortfarande sin Myspace-sida.

Dot(.) har hållit på och spelat stoner/sludge sedan 1998 och hela tiden vinnlagt sig om att ha ett namn som gör dem helt fucking omöjliga att googla. Det är tungt, stabilt och de beskriver sin ”lyrical theme” med ett kort ”marijuana”.

Okej, är ni redo för något riktigt jävla trippat?

Birushana är ett tremannaband med sättningen trummor, koto och percussion samt emellanåt lite gitarr om det kniper. De experimentera med traditioella japanska skalor och går sin egen experimentella post-sludge väg.

Kommentera

