Doomkalendern 2016 – Lucka 24

Postat: december 24, 2016 av doomionista i Doomkalendern 2016
Etiketter:,

Det börjar lacka mot den 25:e men än finns lite tid kvar att öppna den tjugofjärde luckan i årets doomkalender. Jag är glad över er som följt mig så här långt, även om det verkligen kan omnämnas som ”ni tappra få”.

Idag är det jul och hade öns dryga 2000 invånare haft det minsta Doom i blodet hade vi nu lyssnat på något sweet från Julön. Men det enda band med någon anknytning jag kunde hitta var ett amerikanskt indie-band som hette Christmas Island, vi kommer inte lyssna på dem.

Clagg, däremot, är ett suveränt sludge-band som kommer från Julöns principiella ägarnation, Australien. Så vi tar och lyssnar på dem och andra band från landet där allt är livsfarligt utom några av fåren.

 

 

Okera kommer, precis som Clagg, från Melbourne och spelar en melodisk dödsdoom som inte skäms för sig.

 

Från Tasmaniens huvudort Hobart stammar The Wizar’d som spelar mer en mer retrodoom med rötter i NWHBM. Sångaren Will ‘Spectre’ Frieds lite gnälliga röst kan vara en vattendelare, men jag tycker den passar utmärkt till soundet.

 

Sumeru, från Sydney släppte sin debutfullängdare med kompetent ärkestoner 2014 och är definitivt ett av de australiensiska band ni ska ha ögonen på. Bandet delar i stort sina medlemmar med sludgebandet Lomera som givetvis också är värda att ta med på listan.

 

Det är jul och vi är alla stinna av någon sorts julmat, så jag ska inte bli långrandig. Dessutom harvar jag ut den här texten på min iPad vilket inte är det optimala instrumentet för jobbet. Men vi tar en till, svintunga stonerbandet Space Bong… jag behöver kolla om de finns på Spotify för min weedstoned dopebong-lista.

 

 

Kommentera

